İki dilli Türk çocuklarına Türkiye Türkçesi öğretiminde sesli okuma hataları ve bu hataların düzeltilmesi için yapılabilecek yöntem ve teknikler: Romanya örneği


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2014

Öğrenci: METE YUSUF USTABULUT

Danışman: MUAMMER NURLU

Özet:

Bu araştırmanın temel amacı iki dilli Türk çocuklarına Türkiye Türkçesi Öğretiminde sesli okuma hatalarını tespit etmek, hedef kitlenin bu sesli okumadaki hatalarını düzeltmek için yapılabilecek yöntem ve teknikleri göstermektir. Sesli okuma birden çok dil becerisinin gelişimine katkı sağlamasından dolayı, sesli okuma sırasında yapılan hataların tespiti, bu hataların ortadan kalkması; okuma, dinleme, konuşma ve yazma becerilerinin gelişimine büyük katkı sağlayacaktır. Biz bu çalışmamızda 16 farklı sesli okuma hatası tespit ettik. Bu hatalar sesletim ve duruş olmak üzere iki ana başlık adı altında 16 farklı hatadır. Bu sesli okuma hataları; kelime tekrar etme, hece tekrar etme, hece atlama, ses atlama, ses düşmesi, telaffuz, ses karışması, heceleme yanlışı, ses çıkaramama, ses ekleme, hece ekleme, kelime ekleme, nefes kontrolü yapamamak, tutulma, el ile takip, eğilerek okumadır. Çalışmada, öğrencilerin seviyeleri de düşünülerek 812 kelimelik Zeytin Küpü adlı metin, uygulama metni olarak belirlenmiştir. Bu metin, öğrencilere sesli olarak okutturulmuş ve öğrencilerin okumaları videoya kaydedilerek veriler toplanmıştır. Bu çalışma, video kayıt, kaydı deşifre etme ve gözleme dayalı nitel bir araştırmanın betimleyici, tanımlayıcı modelidir. Yapılan çalışmaların sonucunda elde edilen veriler öğrenci öğrenci, öğrenci seviyelerine, cinsiyete ve evlilik türüne göre yapılmıştır. Araştırmanın sonucunda bütün kurlarda toplam 4689 hata yapılmıştır. Tüm kurlarda en çok hata kelime tekrar etmede yapılmıştır. Seviyeler ilerledikçe öğrencilerin hata sayıları azaldığı görülmüştür. Bütün kurlardaki öğrencilerinin sesli okuma hatalarını cinsiyete göre değerlendiğimiz zaman, kız öğrencilerin hata yapma ortalamalarının, erkek öğrencilere göre daha az olduğu ortaya çıkmıştır. Kız öğrenciler bütün hataları erkek öğrencilere göre daha az yapmışlardır. Öğrencilerinin sesli okuma hatalarını anne ve babalarının evlilik türlerine göre değerlendiğimiz zaman, anne ve babası Türk olan çocukların hata yapma ortalamaları, karma evlilikten doğan çocukların hata yapma ortalamalarından daha azdır. Karma evlilikten doğan çocuklar bütün hataları, anne babası Türk olan çocuklardan daha fazla yapmışlardır. Öneriler kısmında ise sesli okuma yöntem ve tekniklerine yer verilmiştir.