İlköğretim 5.sınıf bilişim teknolojileri dersinin öğretiminde drama yönteminin öğrenci başarısına etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Öğrenci: OKAN ATALAY

Danışman: SAMİ ŞAHİN

Özet:

Bu tezin amacı, bilişim teknolojileri dersinin drama yöntemi kullanılarak öğretilmesinin öğrencilerin akademik başarı düzeylerinde anlamlı bir fark yaratıp yaratmayacağının incelenmesidir. Bu araştırmanın evrenini Afyonkarahisar ili Sinanpaşa ilçesinde, Milli Eğitim Bakanlığının bilişim teknolojileri dersi 4. basamak ders kitabını işleyen ilköğretim okulu öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırmanın deney grubu; Afyonkarahisar ili Sinanpaşa ilçesi Taşoluk kasabası Fatih İlköğretim Okulu 5. sınıf öğrencileri, kontrol grubu ise Taşoluk İlköğretim Okulu 5. sınıf öğrencileridir. Araştırmaya başlanırken öncelik ünite seçimine verilmiş ve bilgisayar sistemleri ünitesi drama yöntemi ile anlatılmak üzere belirlenmiştir. Uygulamaya başlanmadan önce deney ve kontrol gruplarının bilgi düzeylerinin eşitliği, öğrencilerin önceki sınıflarda görmüş oldukları bilişim teknolojileri ders konularını içeren ve konuların homojen şekilde dağılmış olduğu bir hazır bulunuşluk testi ile kontrol edilmiştir. Bu testin sonucunda deney ve kontrol gruplarının bilgi düzeyleri arasında anlamlı bir fark olmadığı görülmüştür. Bu testin ardından deney rubuna bilgisayar sistemleri ünitesi, beş hafta süre ile haftada iki ders saati süresince drama yöntemi ile işlenirken, aynı ünite eşit sürede kontrol grubuna geleneksel ders anlatım yöntemi ile işlenmiştir. Bu süre sonunda deney ve kontrol gruplarına bilgisayar sistemleriünitesinin içerdiği konuların, homojen bir şekilde dağılmış sorularından oluşan bir başarı testi uygulanmıştır. Bu testin sonuçları SPSS 15.0 programı ile analiz edilmiş ve bu analiz sonucunda aşağıdaki bulgulara ulaşılmıştır; * Araştırmanın başında deney ve kontrol grubuna uygulanan hazır bulunuşluk testinde iki grubun bilgi düzeyleri arasında anlamlı bir fark olmadığı; * Deney grubuna drama yöntemi, kontrol grubuna geleneksel ders anlatım yöntemi ile işlenen ünite sonrasında uygulanan başarı testinin sonucunda elde edilen başarı puanlarının deney grubu lehine olduğu görülmüştür. Bu bulgular ışığında; drama yöntemi ile öğretim yapılmasının bilişim teknolojileri dersinin anlaşılabilirliğini arttıracağı görülmüş ve bu araştırmanın bu alanda yapılacak diğer araştırmalara başlangıç niteliğinde olması da amaçlanmıştır.