Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2014
Öğrenci: HANİFE KARACAN
Danışman: BİLAL GÜNEŞ
Özet:Bu çalışmanın amacı; fizik öğretmenlerinin ve fizik öğretmen adaylarının zihinsel modellerinin ortaya çıkarılması ve sahip olunan benzer zihinsel modellerin gruplandırılmasıdır. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden çoklu durum çalışması kullanılmıştır. Araştırmaya 29 fizik öğretmeni ve 7 fizik öğretmen adayı katılmış, katılımcılara yarı yapılandırılmış mülakat uygulanmıştır. Her soru için katılımcıların verdiği cevaplar tek tek incelenerek, oluşturulan ortak zihinsel modeller gruplandırılmıştır. Daha sonra katılımcılar cinsiyete göre 2 kategoriye, deneyime göre 5 kategoriye, akademik duruma göre 4 kategoriye ayrılmıştır. Katılımcıların zihinsel modelleri her bir kategori için ayrı ayrı değerlendirilmiştir. Elde edilen veriler incelendiğinde fizik öğretmenlerinin ve fizik öğretmen adaylarının zihinsel modellerinde farklılıklar olduğu ve bu farklılıkların cinsiyet, deneyim veya akademik düzey ile ilişkisinin olmadığı sonucuna varılmıştır. Yapılan görüşmeler analiz edildiğinde katılımcıların çoğunun elektrik akımı konusu ile ilgili problemlerinin olduğu görülmüştür. Sonuç olarak bazı katılımcıların zihinsel modellerinin bilimsel modellerle örtüştüğü bazı katılımcıların ise kavram yanılgılarına sahip olduğu görülmüştür. Katılımcıların elektrik akımı konusundaki zihinsel modelleri ile ilgili 5 farklı model üretilmiştir.