Serebral Palsili Çocuklarda İnspiratuar Kas Eğitiminin Solunum Fonksiyonları, Gövde Kontrolü, Günlük Yaşam Aktivitesi, Fonksiyonel Egzersiz Kapasitesi Ve Yaşam Kalitesi Üzerine Etkilerinin Araştırılması


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2017

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Müşerrefe Nur Keleş

Danışman: BÜLENT ELBASAN

Özet:

Serebral palsi li çocuklarda solunum kas zayıflığı ve ilişkili klinik semptomlar son on yılda oldukça önem kazanmıştır. Ancak, literatürde serebral palside inspiratuar kas kuvvetinin etkilerini inceleyen bir çalışma yoktur. Bu nedenle çalışmamız serebral palsi li çocuklarda inspiratuar kas eğitiminin solunum fonksiyonları, gövde kontrolü, günlük yaşam aktivitesi, fonksiyonel egzersiz kapasitesi ve yaşam kalitesi üzerine etkilerini araştırmak üzere rastgelelenmiş, kontrollü ve ileriye dönük olarak planlandı. On iki çocuğa (tedavi grubu) maksimum inspiratuar basıncın %30 unda (MIP), 11 hastaya (kontrol grubu) ise, MIP ın %5 inde altı hafta boyunca inspiratuar kas eğitimi uygulandı. Tedavi öncesi ve sonrası çocukların solunum fonksiyon testi spirometre ile, solunum kas kuvveti ağız basınç ölçüm cihazı ile, gövde kontrolü Gövde Kontrol Ölçüm Skalası ile, günlük yaşam aktivitesi Pediatrik Özürlülük Değerlendirme Envanteri ile, fonksiyonel egzersiz kapasitesi altı dakika yürüme testi ile, yaşam kalitesi Serebral Palsi de Yaşam Kalitesi Anketi ile değerlendirildi. İnspiratuar kas eğitimi sonrası tedavi grubunun solunum kas kuvveti, gövde kontrolü, günlük yaşam aktivitesi, fonksiyonel egzersiz kapasitesi ve yaşam kalitesi arttı (p<0,05). Solunum fonksiyon testi skorlarında PEF değeri hariç (p<0,05), değişim gözlenmedi (p>0,05). Sonuç olarak, serebral palsi li çocuklarda uygulanan inspiratuar kas eğitimi çocukların solunum kas kuvvetini, gövde kontrolünü, günlük yaşam aktivitesini, fonksiyonel egzersiz kapasitesini ve yaşam kalitesini arttırır ve rehabilitasyon programlarına etkin ve güvenilir bir şekilde dahil edilebilir.