Fizik içerikli Araştırma Projelerinin Bazı Değişkenler Üzerindeki Etkisinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Seher KORUYUCU

Danışman: MUSA SARI

Özet:

Bu çalışmanın amacı, TÜBİTAK tarafından her yıl organize edilen ortaöğretim öğrencilerine yönelik proje yarışmasının, ortaöğretim düzeyindeki öğrencilerin proje hazırlama sürecine dâhil olmalarıyla birlikte fizik dersine olan ilgilerinin değişip değişmediğini araştırmaktır. Çalışmada, 2012 yılında yapılan TÜBİTAK Çukurova Bölge yarışması, örnek olarak alınmış, yarışmaya fizik alanında katılan 35 öğrenci ve 4 öğretmen ile yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılarak bilgi toplanmıştır. Bu aşamada yapılan görüşmenin içeriği; öğrencilerin fizik dersine olan ilgileri, konulara yaklaşımları, proje hazırlama süreci hakkındaki düşünceleri, fizik proje yarışmalarına katılımlarında öğretmen faktörünün ne derecede etkili olduğu, bu yarışmayı okulun nasıl desteklediği, öğrencinin kişisel gelişimine etkisi, yarışmanın öğrencilerin fiziğe bakış açısını değiştirip değiştirmediği ve fiziğin hayata uygulanabilirliği konusunda öğrencilerin düşüncelerini saptamaya yönelik soruları içermektedir. Öğretmenlerle yapılan çalışmada ise, öğretmenlerin yarışmaya katılan öğrenciler üzerinde gözledikleri kişisel ve bilişsel değişimlere ve proje hazırlık sırasındaki rollerine odaklanılmıştır. Çalışma sonucunda öğrencilerin; fiziğe olan ilgilerinin arttığı, bilgi birikimlerini arttırarak günlük hayatta karşılaşılan sorunlara pratik çözümler üretebilme çabası içine girdikleri, özgüvenlerinin arttığı, aktif katılımlarıyla gerçekleşen proje yapımı sonucu öğrenilen bilgilerin daha kalıcı olduğu ve bilgiler arası bağlantıları daha rahat kurmaya başladıkları, soru sorma ve sorgulama, araştırma yapabilme, bilgiye ulaşma becerilerinin geliştiği belirlenmiştir. Bunun yanında araştırmada öğrencilerin teorik bilgiye hâkim olsalar da bilgiyi pratiğe dökme, yapılan tüm etkinlikleri raporlaştırma aşamasında ise zorlandıkları tespit edilmiştir. Bu noktada öğretmen ve okul desteği ile bu zorlukların aşıldığı görülmüştür.