Ortaöğretim Matematik Öğretmenlerinin Öğretim Materyalleri Hakkındaki Anlayışları ve Ürettikleri Materyallerin İncelenmesi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2017

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Emine Nur Ünveren Bilgiç

Danışman: ZİYA ARGÜN

Özet:

Matematik öğretiminde yaşanan en büyük sorunlardan biri diğer alanların öğretiminde olduğu gibi soyut olan bilgilerin insanoğlu tarafından algılanmasındaki zorlulardır. Söz konusu bilgilerin somutlaştırılarak öğrencilerin eğitim ve öğretim yaşamlarının içine dahil edilmesi çeşitli somut ve sanal materyallerin kullanılması ile gerçekleştirilebilir. Bu da öğretmenlerin alana, ders programlarına, pedagojiye ve teknolojiye ait yeterlilikleri açısından donanımlı olmaları ile mümkün olabilir. Bu doğrultuda çalışmanın amacı; matematik öğretmenlerinin öğretim tasarımı sürecinde materyal kullanımlarının incelenmesidir. Bu araştırmanın doğasından hareketle araştırma, eylem araştırmasının nitel paradigmayla gerçekleştirildiği bir çalışmadır. Bu doğrultuda araştırmaya Milli Eğitim Bakanlığı bünyesinde görev yapmakta olan sekiz öğretmen katılmıştır. Katılımcılar ile birlikte toplam onbir oturum gerçekleştirilmiş olup veriler (1) yarı yapılandırılmış görüşmeler, (2) yazılı dokümanlar, (3) video kayıtları ve (4) odak grup görüşmeleri ile toplanmıştır. Toplanan veriler içerik analizi ve sürekli karşılaştırmalı analiz yoluyla analiz edilmiştir. Araştırmadan elde edilen verilerin analizi sonucunda, bazı önemli sonuçlar şu şekildedir. (1) Araştırmanın bulguları; katılımcıların, öğretimde materyal kullanımının öğrenmeyi olumlu yönde etkileyeceğine inandıklarını, ancak öğretim tasarımlarında materyal tasarlama, hazırlama ve kullanma konusunda yetersizlikler yaşadıklarını ve bu sebeplerden dolayı da materyal kullanmaktan çekindiklerini göstermiştir. (2) Katılımcıların eğitim öncesi öğretim tasarımlarında yer verdikleri materyallerin daha çok öğretmen merkezli ve öğretmen kullanımına açık olduğu görülürken; eğitim sonrasında öğrenci odaklı ve öğretmenin sadece rehber olduğu materyallere yer verdikleri görülmektedir. (3) Katılımcıların eğiti öncesi ve sonrasında somut ve sanal materyalleri derslerine entegre etmede sorunlar yaşadıkları görülmektedir. Araştırmadan elde edilen sonuçlar ışığında, araştırmacılara, program geliştirenlere, matematik öğretmeni yetiştirenlere yönelik çeşitli öneriler sunulmuştur.