Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Güzel Sanatlar Eğitimianabilim Dalı, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: ŞEYMA TAŞIRAN
Danışman: Gonca Hülya Yayan
Özet:
Bu tez çalışmasında öğrencilerin hayal gü
çlerini geliştirecek ve görsel sanatlar eğitiminde
daha yaratıcı sonuçlara ulaşması bakımından mitolojik hikâyeler ve bu hikâyelerdeki
sembollerin, öğrencilerin yaratıcılığı üzerindeki etkisini araştırmak amaçlanmıştır.
Mitolojik hikâye ve sembollerin öğre ncilerin hayal güçlerine yansıması, imgesel düşünme
biçimleri ve bunun sonucunda sanatsal anlamda yaratıcılıkları ile olan ilişkisi ele alınmıştır.
Görsel sanatlar dersinde öğrencilerin, hayal etme becerilerini ve yaratıcılıklarını
geliştirebilecek nitelik teki konuların başında fantastik ve olağanüstü hikâyelerin etki gücü
olduğu bilinmektedir. 11 13 yaş grubu arasındaki çocukların hikâyelere karşı ilgilerinin
artması ve soyut düşünebilme becerilerinin gelişmesi sebebiyle sembolik şekillere,
karakterlere, ç izimlere ve fantastik olaylara yönelimlerinde daha fazla artış olacağı
düşünülmektedir. Mitolojik hikâye ve sembol kavramlarının yaratıcılık üzerindeki etkisini
belirlemek için 6. Sınıf görsel sanatlar dersinden 20 öğrenci çalışmaya dâhil edilmiştir.
Çalış ma nitel araştırma yöntemi esaslarına göre yapılmış betimsel araştırma modeli kullanılmıştır. Uygulama sonucunda öğrenci resimlerinin analizi yapılmıştır. Ayrıca içerik analizi yapılarak oluşturulan tablolar değerlendirmeye alınmıştır. Bu araştırmanın sonucunda ise seçilen konunun, katılımcı grubun hayal güçleri, düşünme becerileri ve yaratıcılıkları üzerindeki etkisin olumlu yönde bir ilerleyiş gösterdiği görülmüştür.
Anahtar Kelimeler : Mitoloji, sembol, sanat, yaratıcılık