GÖRSEL SANATLAR DERSİNDE MİTOLOJİK HİKÂYELER VE BU HİKÂYELERDEKİ SEMBOLLERİN ÖĞRENCİ ÇALIŞMALARINA ETKİSİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Güzel Sanatlar Eğitimianabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ŞEYMA TAŞIRAN

Danışman: Gonca Hülya Yayan

Özet:

Bu tez çalışmasında öğrencilerin hayal gü

çlerini geliştirecek ve görsel sanatlar eğitiminde

daha yaratıcı sonuçlara ulaşması bakımından mitolojik hikâyeler ve bu hikâyelerdeki

sembollerin, öğrencilerin yaratıcılığı üzerindeki etkisini araştırmak amaçlanmıştır.

Mitolojik hikâye ve sembollerin öğre ncilerin hayal güçlerine yansıması, imgesel düşünme

biçimleri ve bunun sonucunda sanatsal anlamda yaratıcılıkları ile olan ilişkisi ele alınmıştır.

Görsel sanatlar dersinde öğrencilerin, hayal etme becerilerini ve yaratıcılıklarını

geliştirebilecek nitelik teki konuların başında fantastik ve olağanüstü hikâyelerin etki gücü

olduğu bilinmektedir. 11 13 yaş grubu arasındaki çocukların hikâyelere karşı ilgilerinin

artması ve soyut düşünebilme becerilerinin gelişmesi sebebiyle sembolik şekillere,

karakterlere, ç izimlere ve fantastik olaylara yönelimlerinde daha fazla artış olacağı

düşünülmektedir. Mitolojik hikâye ve sembol kavramlarının yaratıcılık üzerindeki etkisini

belirlemek için 6. Sınıf görsel sanatlar dersinden 20 öğrenci çalışmaya dâhil edilmiştir.

Çalış ma nitel araştırma yöntemi esaslarına göre yapılmış betimsel araştırma modeli kullanılmıştır. Uygulama sonucunda öğrenci resimlerinin analizi yapılmıştır. Ayrıca içerik analizi yapılarak oluşturulan tablolar değerlendirmeye alınmıştır. Bu araştırmanın sonucunda ise seçilen konunun, katılımcı grubun hayal güçleri, düşünme becerileri ve yaratıcılıkları üzerindeki etkisin olumlu yönde bir ilerleyiş gösterdiği görülmüştür.

Anahtar Kelimeler : Mitoloji, sembol, sanat, yaratıcılık