Okullarda yapılan tarihi anma ve kutlama programlarının öğrencilerde tarih bilincinin gelişmesine etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2014

Öğrenci: HASAN AKDEMİR

Danışman: REFİK TURAN

Özet:

Bu araştırmanın amacı, liselerde yapılan tarihi anma ve kutlama programlarının öğrencilerde tarih bilincinin gelişmesine etkisi olup olmadığını incelemektir. Bu araştırmada ''Okullarda yapılan tarihi anma ve kutlama programlarının öğrencilerde tarih bilincinin gelişmesine etkisi var mıdır? '' sorusuna cevap aranmaktadır. Araştırma modeli olarak betimsel araştırma yapılmaktadır. Araştırmanın evrenini Ankara il merkezi ve ilçelerinde Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı liselerde okuyan öğrenciler oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise random (rastgele) örnekleme yöntemi ile seçilen Ankara il merkezi ve ilçelerinde liselerde okuyan 9-10 ve 11.sınıf öğrencilerinden 258 öğrenci oluşturmaktadır. Verilerin toplanmasında 35 soruluk bir anket formu kullanılmıştır. Araştırma sonucunda elde edilecek olan verilerin analizinde farklı yöntemler uygulanmıştır. Öğrenciler tarafından cevaplanan anket ölçeğindeki soruların cevap analizinde t-testi, anova testi, frekans, aritmetik ortalama, standart sapma ve yüzde istatistik teknikleri kullanılmıştır. Araştırma sonucu ulaşılan verileri şu şekilde özetleyebiliriz. 1-Araştırmaya katılan öğrenciler, yöntem olarak anma ve kutlama programlarında daha çok gezi düzenlenmesi ile tiyatro ve skeç gösterilerinin kendilerinde daha kalıcı iz bıraktıklarını ifade etmişlerdir. 2- Araştırmaya katılan öğrenciler daha çok Şehitler Günü (18 Mart) ve Çanakkale Zaferi ile İstiklal Marşı'nın Kabulü ve Mehmet Akif Ersoy'u Anma Günü ile Atatürk Haftası programlarının tarih derslerine olan ilgiyi artırdığını ifade etmişlerdir. 3- Araştırmaya katılan öğrenciler, en çok Şehitler Günü (18 Mart) ve Çanakkale Zaferi ile İstiklal Marşı'nın Kabulü ve Mehmet Akif Ersoy'u Anma Günü ile Atatürk Haftası programlarının daha planlı yapılması gerektiğini söylemişlerdir. 4- Araştırmaya katılan öğrenciler en çok Şehitler Günü (18 Mart) ve Çanakkale Zaferi ile Atatürk Haftası programlarında aktif görev almak istediklerini söylemişlerdir. 5-Anketin ikinci bölümünde Şehitler Günü ve Çanakkale Zaferi'yle ilgili öğrencilerin anketteki bilgilere 1 ile 5 arasında sahip olma ya da katılma derecesine göre verdikleri puanlara baktığımızda 25 sorudan büyük bir bölümüne 5 puan verenlerin oranı %50 ve üstü olduğu görülmektedir. Bu durum Şehitler Günü ve Çanakkale Zaferi programının öğrenciler üzerinde etkili olduğunu ve öğrencilerin belli bir tarih bilincine sahip olduğunu göstermektedir. 6- Araştırma sonuçlarına göre kızlarla erkekler arasında ölçek puanı açısından istatistiksel olarak anlamlı fark bulunmamaktadır. 7- İkili karşılaştırma testi sonuçlarına göre Anadolu Lisesi öğrencileri ile Anadolu Öğretmen Lisesi öğrencileri arasında ölçek puanı açısından istatistiksel olarak anlamlı fark bulunmaktadır. 8- Araştırma sonuçlarına göre farklı sınıfta öğrenim gören öğrenciler arasında ölçek puanı açısından istatistiksel olarak anlamlı fark bulunmamaktadır.