Ortaöğretim Kurumları Almanca Derslerinde Okutulmakta Olan "Wie Bitte" Adlı Ders Kitabının Dinleme Becerisi Yönünden İncelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, YABANCI DİLLER EĞİTİMİ ANA BİLİM DALI, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: LEYLA KAYA

Danışman: Muhammet Koçak

Özet:

Bu araştırmamızda ortaöğretim kurumları Almanca derslerinde okutulmakta olan ve Milli

Eğitim Bakanlığı, Talim ve Terbiye Kurulunun 28.05.2018 gün ve 78 sayılı kararı ile

ortaöğretim kurumlarında Almanca ders kitabı olarak kabul edilen “Wie bitte A1.1” adlı

ders kitabı dinleme becerisi yönünden incelenmiştir. Çalışmada ilgili kitaba ait dinleme

metinlerinin incelenmesinde Almancanın yabancı dil olarak öğretilmesinde ciddi

çalışmaları bulunan Prof. Dr. Dietmar Rösler’in öncülüğünde geliştirilen kriterler

kullanılmış; ilgili maddelerin ses ve kayıt kalitesi, hedef kitlesi, aksanı ve konuşma hızı

yönünden uygunluğu ve konuşmaların gerçekliği tespit edilmeye çalışılmıştır. İncelemede,

öğrencilerde geliştirilmesi hedeflenen dinleme becerisine ait metinlerin söz konusu

kriterlere uyup uymadığı tespit edilmeye çalışılmıştır. Araştırmanın birinci bölümünde

çalışmanın amacı ve yabancı dil bilmenin önemi gibi konular ele alınmıştır. İkinci bölümde

çalışmanın nasıl yapılacağı bilgisine değinildikten sonra bilim insanlarının açıklamalarının

da bulunduğu üçüncü bölümde yabancı dilin gerekliliği ve dil öğretim yöntemleri üzerinde

durulmuştur. Dördüncü bölümde dinleme becerisinin önemi ve yöntemleri irdelenmiştir.

Beşinci bölümde ders kitabı ve Türkiye’de kullanılan ders kitapları hakkında bilgi

verilerek çalışmamızın teorik kısmı tamamlanmış ve uygulama bölümüne geçilmiştir. Tez

araştırmamızın altıncı bölümünde söz konusu kriterler yardımı ile “Wie bitte? A1.1” adlı

Almanca ders kitabında bulunan 55 dinleme metni tek tek incelenmiş ve

değerlendirilmiştir.

Anahtar Kelimeler : Yabancı Dil Eğitimi, Almanca Eğitimi, Dinleme Becerisi, Almanca

Ders Kitabı İncelemesi