Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, YABANCI DİLLER EĞİTİMİ ANA BİLİM DALI, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2020
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: LEYLA KAYA
Danışman: Muhammet Koçak
Özet:
Bu araştırmamızda ortaöğretim kurumları Almanca derslerinde okutulmakta olan ve Milli
Eğitim Bakanlığı, Talim ve Terbiye Kurulunun 28.05.2018 gün ve 78 sayılı kararı ile
ortaöğretim kurumlarında Almanca ders kitabı olarak kabul edilen “Wie bitte A1.1” adlı
ders kitabı dinleme becerisi yönünden incelenmiştir. Çalışmada ilgili kitaba ait dinleme
metinlerinin incelenmesinde Almancanın yabancı dil olarak öğretilmesinde ciddi
çalışmaları bulunan Prof. Dr. Dietmar Rösler’in öncülüğünde geliştirilen kriterler
kullanılmış; ilgili maddelerin ses ve kayıt kalitesi, hedef kitlesi, aksanı ve konuşma hızı
yönünden uygunluğu ve konuşmaların gerçekliği tespit edilmeye çalışılmıştır. İncelemede,
öğrencilerde geliştirilmesi hedeflenen dinleme becerisine ait metinlerin söz konusu
kriterlere uyup uymadığı tespit edilmeye çalışılmıştır. Araştırmanın birinci bölümünde
çalışmanın amacı ve yabancı dil bilmenin önemi gibi konular ele alınmıştır. İkinci bölümde
çalışmanın nasıl yapılacağı bilgisine değinildikten sonra bilim insanlarının açıklamalarının
da bulunduğu üçüncü bölümde yabancı dilin gerekliliği ve dil öğretim yöntemleri üzerinde
durulmuştur. Dördüncü bölümde dinleme becerisinin önemi ve yöntemleri irdelenmiştir.
Beşinci bölümde ders kitabı ve Türkiye’de kullanılan ders kitapları hakkında bilgi
verilerek çalışmamızın teorik kısmı tamamlanmış ve uygulama bölümüne geçilmiştir. Tez
araştırmamızın altıncı bölümünde söz konusu kriterler yardımı ile “Wie bitte? A1.1” adlı
Almanca ders kitabında bulunan 55 dinleme metni tek tek incelenmiş ve
değerlendirilmiştir.
Anahtar Kelimeler : Yabancı Dil Eğitimi, Almanca Eğitimi, Dinleme Becerisi, Almanca
Ders Kitabı İncelemesi