Tezin Türü: Doktora
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2017
Öğrenci: ABDULLAH TÜRKER
Danışman: ÜLKÜ ESER ÜNALDI
Özet:Bu çalışmada, coğrafya ve coğrafya eğitiminde etiğin yeri ile coğrafyanın temel inceleme alanına giren konularla ilgili etik kavramlara dair Türkiye literatüründe bugüne kadar coğrafyacılar tarafından yapılmış çalışma olmamasının sebepleri araştırılmıştır. Araştırma nitel araştırma desenlerinden fenomenoloji esas alınarak yürütülmüştür. Araştırmanın çalışma grubunu çeşitli üniversitelerde görev yapan ve Coğrafya'nın farklı uzmanlık alanlarına sahip 10 öğretim üyesi oluşturmaktadır. Katılımcıların seçiminde amaçlı örnekleme yöntemlerinden biri olan maksimumum çeşitlilik örneklemesi kullanılmıştır. Araştırma verileri öğretim üyeleri ile yapılan mülakatlardan elde edilmiştir. Verilerin analizinde betimsel analiz yöntemi kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre öğretim üyelerinin bir bölümünün coğrafyanın temel inceleme alanına giren etik kavramlarını hiç duymadıkları ve yalnızca iki öğretim üyesinin bu kavramlara ilişkin yapılmış bilimsel çalışmaları incelediği belirlenmiştir. Coğrafya lisans programlarında ise çevre etiği, toprak etiği, su etiği ve iklim etiği gibi kavramları içeren derslerin bulunmadığı tespit edilmiştir. Türkiye literatüründe bu kavramlarla ilgili coğrafyacılar tarafından yapılmış çalışma olmaması ise coğrafyanın belirli konulara yoğunlaşmış olmasına ve Türkiye'de coğrafyanın felsefi ve kuramsal yapısına yönelik çalışmaların diğer ülkelere göre geç başlamasına bağlanmaktadır. Araştırmadan elde edilen bulgular ışığında tüm coğrafya lisans programlarında bu kavramlara ilişkin temel bilgi ve becerilerin kazandırılacağı derslerin konulması başta olmak üzere bir takım öneriler sunulmuştur.