Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2015
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Şadiye İnci
Danışman: MEHMET TAŞPINAR
Özet:Bu araştırmada; yapılandırmacı yaklaşıma göre hazırlanan ilköğretim 4. sınıf programının uygulanma sürecinde velilerin rollerini yerine getirme düzeylerini, öğretmen görüşlerine de başvurularak, farklı değişkenler açısından değerlendirmek amaçlanmıştır. Araştırma evrenini, 2014-2015 eğitim-öğretim yılında Ankara ili, Polatlı ilçesinde yer alan tüm merkez ilkokullarda öğrenim gören 4. sınıf öğrenci velileri ve söz konusu okullarda görevli olan 4. sınıf öğretmenleri oluşturmaktadır. Yapılan çalışma, tarama modeline dayalı betimsel nitelikte bir araştırma desenine göre yürütülmüştür. Velilerle nitel araştırma sürecinin gerektirdiği çalışmalar yapılmıştır. Bu nedenle nitel araştırmada sayısal temsiliyetten daha çok derinlemesine veri toplamayı sağlayacak elemanları bulundurmak hedeflenmiştir. Buna göre maksimum çeşitleme örneklem yöntemine göre her okuldan 10 ar veli olmak üzere 130 veli cinsiyet, yaş ve öğrenim durumu değişkenlerine göre belirlenmiştir. Bu sınıf düzeyinde görevli olan 57 öğretmen örneklemde yer almaktadır. Veriler; 4. sınıf öğretmenlerine yönelik olarak hazırlanan Yapılandırmacı Yaklaşım Uygulamaları ve Veli Rollerinin Değerlendirilmesine Yönelik Öğretmen Görüşleri Anketi' anket formu ve velilere yönelik yarı yapılandırılmış sorulardan oluşan Velilerin Yapılandırmacı Yaklaşım Uygulamalarındaki Rollerine İlişkin Görüşleri' görüşme formu ile toplanmıştır. Veli görüşlerinin yer aldığı verilerin analizinde betimsel analiz yöntemi kullanılmıştır. Öğretmen görüşlerinden elde edilen bulguların analizindeki istatistiksel işlemler için bilgisayar paket programı kullanılmıştır. Nitel ve nicel verilerden elde edilen bulgular karşılaştırmalı olarak yorumlanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre; velilerin eğitim-öğretim sürecinde, yapılandırmacı yaklaşıma ilişkin rollerini yerine getirme düzeylerinin düşük olmadığı ancak bu yaklaşım hakkında yeterli bilgiye sahip olmadıkları sonucuna ulaşılmıştır. Buna göre yapılandırmacı yaklaşıma göre düzenlenen öğrenme-öğretme sürecinde öğrenci başarısının artırılması için velilerin daha çok bilgilendirilmeleri gerektiği ve okuldaki çalışmalara belirli ölçülerde dâhil edilmelerinin gerekli olduğu söylenebilir