Türkiye'de motorlu taşıtlarda kullanılan aktif ve pasif güvenlik sistemleri mevzuatının mevcut durumunun incelenmesi ve geleceği


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Öğrenci: FATİH ÖZÇINAR

Danışman: MESUT DÜZGÜN

Özet:

Motorlu araçlar dünya çapında önemli derecede teknik düzenlemeye tabi tutulmaktadır. Motorlu araçların karayolu yapısına ve trafik güvenliğine uygun üretilmesi, bu araçların kullanımı esnasında can ve mal güvenliği ile çevre korunmasının sağlanabilmesi amacıyla araçlara yönelik teknik düzenlemeler oluşturulmakta ve uygulanmaktadır. Bu amaçla, motorlu araç ve aksamlarının üretimi, oluşturulan teknik mevzuat çerçevesinde devam etmektedir. Otomotiv sektöründe can ve mal güvenliği açısından öne çıkan en önemli konu motorlu araçlardaki aktif ve pasif güvenlik sistemleridir. Bu bağlamda, Türkiye'de motorlu araçlarda kullanılan aktif ve pasif güvenlik sistemleri mevzuatının mevcut durumunun incelenmesi ve bu alanda gelecek perspektifinin ortaya konması önem arz etmektedir. Bu çalışmada, genel olarak motorlu araç teknik mevzuatının yapısı irdelenmiştir. Sonrasında Türkiye'de motorlu araçlarda kullanılan aktif ve pasif güvenlik sistemleri mevzuatının mevcut durumunun incelenmesine yer verilmiştir. Son yıllarda teknik mevzuat alanında yaşanan gelişmeler irdelenerek çalışmanın asıl amacını oluşturan Türkiye'de motorlu araçlarda kullanılan aktif ve pasif güvenlik sistemleri mevzuatının gelecek perspektifi tartışılmıştır. Sonuç olarak, gelecek perspektifi ışığında motorlu araçlarda kullanılan aktif ve pasif güvenlik sistemleri açısından yapılan uluslararası çalışmaların referansında, özellikle uluslararası otomotiv mevzuatı platformunda Türkiye'nin etkin olmaması sebebiyle ve bu alanda sadece takip eden ve izleyen bir pozisyondan öte, otomotiv sanayisinde öncü ülkelerin çalışma metodolojileri de örnek alınarak, ilgili kamu kurum ve kuruluşları, üniversiteler ve sektör temsilcilerinin nasıl bir çalışma yöntemi izlemeleri gerektiği, Türkiye'de neler yapılabileceği hakkında değerlendirmelere yer verilmiştir. Bu kapsamda, özellikle Almanya ve Japonya'nın çalışma metodolojisi örnek alınarak, uluslararası otomotiv mevzuatı platformunda Türkiye'nin söz sahibi ve etkin bir ülke pozisyonuna taşınabilmesi ve Ülkemiz otomotiv sanayinin uluslararası rekabetçiliğinin artırılabilmesi için öneriler sunulmuştur. Çalışmanın ilgili paydaşlar için rehber doküman niteliğinde olması amaçlanmıştır.