Tezin Türü: Doktora
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2009
Öğrenci: FİLİZ GÖL
Danışman: ÜLKÜ ESER ÜNALDI
Özet:Bu çalışmanın amacı; Bellek destekleyici strateji kullanımının, orta öğretim 10.sınıf (lise 2) Coğrafya dersi Ülkemizde Görülen Başlıca Bitki Toplulukları ve Erozyon konularının öğretiminde öğrencilerin erişileri, tutumları ve kalıcılık üzerindeki etkisini belirlemektir. Araştırma, deneysel desen modelinde gerçekleştirilmiştir. Deney grubunda bellek destekleyici stratejiler, kontrol grubunda ise keşfetme (buluş) yoluyla öğretim stratejilerini temel alan coğrafya öğretimi uygulanmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak seviye belirleme testi, başarı testi ve öğrenci tutum ölçeği kullanılmıştır. Geliştirilen ölçme araçları İbn-i Sina Lisesi 10. sınıf öğrencilerinden 70 kişiye uygulanmıştır. Araştırmanın alt problemlerinin çözümlenmesinde; karışık ölçümler için iki faktörlü ANOVA yapılmış; frekans, yüzde ve aritmetik ortalama değerler kullanılmıştır. Deney ve kontrol grubunun deney öncesi ön test toplam seviye puanları arasında anlamlı bir fark yoktur. Deney ve kontrol grubunun deney öncesi ve deney sonrası ön test-son test toplam başarı puanları arasında anlamlı bir fark bulunamamıştır. Öğrencilerin Ülkemizde Görülen Başlıca Bitki Toplulukları ve Erozyon konuları ile ilgili olarak, ön test-son test ortalama başarı puanları arasında anlamlı bir fark vardır. İki ayrı öğretim stratejisinin uygulandığı deney ve kontrol grubu öğrencilerinin Ülkemizde Görülen Başlıca Bitki Toplulukları ve Erozyon konuları testine ait başarı puanlarının deney öncesinden sonrasına anlamlı bir farklılık gösterdiği, yani farklı işlem gruplarında (deney ve kontrol grubu) olmak ile tekrarlı ölçümler faktörlerinin Ülkemizde Görülen Başlıca Bitki Toplulukları ve Erozyon konuları testi başarı düzeyleri üzerindeki ortak etkilerinin anlamlı olduğu bulunmuştur. Deney ve kontrol grubunun deney öncesi ve deney sonrası ön test-son test toplam tutum ölçeği puanları arasında anlamlı bir fark bulunamamıştır. Öğrencilerin tutumları ile ilgili olarak, ön test-son test ortalama tutum puanları arasında anlamlı bir fark yoktur. İki ayrı öğretim stratejisinin uygulandığı deney ve kontrol grubu öğrencilerinin tutumlarının deney öncesinden sonrasına anlamlı bir faklılık göstermediği, yani farklı işlem gruplarında (deney ve kontrol grubu) olmak ile tekrarlı ölçümler faktörlerinin öğrenci tutumları üzerindeki ortak etkilerinin anlamlı olmadığı belirlenmiştir.