FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ DUYGUSAL ZEKA DÜZEYLERİ İLE FEN BAŞARILARI (GENETİK KONUSUNDA) ARASINDAKİ İLİŞKİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2007

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: EMİNE HATUN DİKEN

Danışman: MUSTAFA AYDOĞDU

Özet:

Duygusal zeka, bir insanın kendisinin ve karşısındaki insanın ne hissettiğini algılayabilme, kişinin kendi duyguları ile karşısındakinin duyguları arasındaki farkı anlayabilme, bu farktan yararlanarak bireyin kendi davranışlarına yön verebilme yeteneğidir. Duygusal zeka, anlaşılması ve ele alınmasının her bireye faydalı olacağı düşünülen bir kavramdır. Bu kavramın anlaşılmasının bir yandan öğrenim etkinliklerini sürdürürken diğer yandan fakülte, yurt, şehir yaşamı bakımından yoğun kişisel ilişkiler ağı içerisinde bulunan üniversite öğrencilerinden fen bilgisi öğretmen adaylarına da ilişkilerini daha sağlıklı yürütebilmeleri açısından faydalı olabileceği düşünülmüştür. Bu araştırmanın temel amacı, fen bilgisi öğretmen adaylarının duygusal zeka düzeyleri ile fen başarıları (Genetik konusunda), cinsiyetleri ve fene karşı olan tutumları arasındaki ilişkiyi incelemektir. Araştırma betimseldir. Araştırmanın evrenini Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi, örneklemini ise fen bilgisi öğretmenliği 4. sınıfta okuyan 104 fen bilgisi öğretmen adayı oluşturmuştur. Uygulamalar ders saatleri sonunda ve final sınavları sonrasında yapılmıştır. Ölçme aracı olarak 20 sorudan oluşan Genetik Başarı Testi, 30 maddeden oluşan Duygusal Zeka Değerlendirme Ölçeği ve 18 maddeden oluşan Fene Karşı Tutum ve Algılama Ölçeği kullanılmıştır. Araştırmanın bulgularına göre fen bilgisi öğretmen adaylarının duygusal zeka düzeyleri ile fen başarıları ve fene karşı olan tutumları arasında anlamlı bir ilişkinin bulunmadığı, fen bilgisi öğretmen adaylarının duygusal zeka düzeylerinin cinsiyete göre değişmediği sonucuna varılmıştır.