Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2014
Öğrenci: TUĞBA DENİZ
Danışman: ALİ GÜL
Özet:Tüm dünyayı tehdit eder boyutlara ulaşan çevre sorunlarına çözüm bulabilmek için geleneksel çevre eğitiminin yanı sıra bireylerin yeterli çevre bilincine ve duyarlılığına sahip olmalarını, sorunların çözümüne yönelik karar alma sürecine aktif katılımlarını sağlayacak alternatif öğretim yöntemlerine ihtiyaç vardır. Bu yöntemlerden biri de toplumbilimsel argümantasyon yaklaşımıdır. Bu çalışmada toplumbilimsel argümantasyona dayalı çevre eğitimi uygulaması yapılmıştır. Bu çerçevede 'Biyoetik Eğitimi Süreci Modeli' çevre eğitimine uyarlanarak kullanılmıştır. Çalışmanın amacı toplumbilimsel argümantasyona dayalı öğrenme ortamının öğrencilerin akademik başarısına, çevreye ve çevre problemlerine karşı tutumlarına etkisini belirlemek, cinsiyetin akademik başarıya, çevre ve çevre problemlerine karşı etkisini araştırmaktır. Çalışma Aksaray ili, Sarıyahşi ilçesi Hacı Mehmet Cömert Lisesi'nde 2011-2012 öğretim döneminde öğrenim gören 9. sınıf öğrencilerinden 27 öğrencinin katılımlarıyla gerçekleşmiştir. Araştırmada, ön test son test kontrol grupsuz deneysel model kullanılmıştır. Toplumbilimsel argümantasyona dayalı çevre eğitimi uygulama sürecinden önce öğrencilere araştırma konularını içeren 'Çevre Başarı Testi', 'Çevre Tutum Ölçeği' ve 'Çevre Problemlerine Yönelik Tutum Ölçeği' ön test olarak ve uygulama sonrasında ise yine aynı testler son test olarak uygulanmıştır. Ayrıca son testler uygulandıktan sonra uygulama sürecinin değerlendirilmesi amacıyla öğrencilerle yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılmıştır. Araştırma sonucunda nicel veriler bağımlı gruplar t testi ve bağımsız gruplar t testi ile değerlendirilmiştir. Öğrencilerle yapılan yarı yapılandırılmış görüşmelerden elde edilen nitel veriler ise içerik analizi yapılarak değerlendirilmiştir. Yapılan nicel ve nitel veri analizleri çevre eğitiminde toplumbilimsel argümantasyon yaklaşımı uygulamasının etkili olduğunu, cinsiyetin öğrencilerin akademik başarılarını, çevre ve çevre problemlerine yönelik tutumlarını etkilemediğini göstermektedir.