Lise öğrencilerinin serbest zaman egzersize katılım düzeyleri ile akademik erteleme düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ÖZNUR KARA

Danışman: İBRAHİM YILDIRAN

Özet:

Bu araştırmanın amacı lise öğrencilerin serbest zaman egzersize katılım düzeyleri ile akademik erteleme düzeyleri arasındaki ilişkiyi cinsiyet, lisanslı spor yapma, okul türü, sınıf düzeyi, aile gelir durumu, anne-baba eğitim durumu değişkenlerine göre incelemektir. Tarama modeli kullanılarak yürütülen bu araştırmanın evrenini Karabük İli Merkez İlçesinde bulunan 14 ortaöğretim kurumunda 2016-2017 eğitim-öğretim yılında öğrenimine devam eden 6683 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise Karabük il merkezinde bulunan beş farklı okulda 2016-2017 eğitim öğretim yılında 9, 10, 11 ve 12. sınıflarda öğrenimine devam eden ve araştırmaya gönüllü olarak katılan 574 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından hazırlanan ve katılımcıların demografik bilgilerini belirlemek amacıyla kullanılan Kişisel Bilgi Formu, Çakıcı (2003) tarafından geliştirilen, 19 maddeden oluşan Akademik Erteleme Ölçeği (AEÖ) ve Godin ve Shephard (1985) tarafından geliştirilen, Yerlisu Lapa, Certel, Kaplan ve Yağar (2016) tarafından Türkçeye uyarlanmış olan, katılımcıların egzersiz düzeyinin belirlemesi amacıyla kullanılan Serbest Zaman Egzersiz Anketi (SZEA) vii kullanılmıştır. Veriler SPSS 16.0 programı kullanılarak analiz edilmiş ve istatistiksel analizlerden frekans, yüzde, ortalama hesaplamaları, normal dağılım göstermeyen verilerde karşılaştırma yapmak için Mann-Whitney U testi, Kruskal-Wallis testi, fark çıkan durumlarda, farklılığın hangi grup ya da gruplardan kaynaklandığını belirlemek amacıyla, normal dağılım göstermeyen veriler için Tamhane’s T2 testi kullanılmıştır. Akademik erteleme düzeyi ile serbest zaman egzersize katılım düzeyi arasındaki ilişkiyi test etmek amacıyla, verilerin normal dağılım göstermediği gerekçesiyle Spearman Korelasyon Analizi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen bulgular akademik erteleme düzeyinin cinsiyet ve okul türüne göre anlamlı bir şekilde farklılaştığını; sınıf düzeyi, lisanslı spor yapma, aile gelir durumu, anne-baba eğitim düzeyine göre anlamlı bir şekilde farklılaşmadığını göstermektedir. Serbest zaman egzersize katılım düzeyine ait bulgularda ise cinsiyet, lisanslı spor yapma, okul türü ve sınıf düzeyi değişkenlerine göre anlamlı bir farklılığa rastlanmış iken, aile gelir düzeyi, anne-baba eğitim düzeyi değişkenlerine göre anlamlı bir farklılığa rastlanmamıştır. Araştırmanın sonucunda serbest zaman egzersize katılım düzeyi ile akademik erteleme düzeyi arasında anlamlı bir ilişki bulunamamıştır. Araştırmanın sonucuna dayanarak, öğrencilerin serbest zamanlarında yaptıkları egzersizlerin akademik erteleme düzeylerine etki eden bir faktör olmadığı, öğrencilerin serbest zamanlarını egzersiz yaparak değerlendirmelerinin akademik görev ve sorumluluklarını yerine getirmelerinde olumsuz yönde bir etkiye sahip olmadığı söylenebilir. Bunun yanı sıra, öğrencilerin cinsiyetlerinin ve okudukları okul türünün akademik erteleme davranışı sergileme düzeylerini farklılaştırdığı, cinsiyetlerinin, lisanslı olarak spor yapma durumlarının, okudukları okul türünün ve bulundukları sınıf düzeyinin ise serbest zamanlarında egzersiz yapma düzeylerinin farklılaşmasına sebep olduğu söylenebilir.