Teknolojik pedagojik alan bilgisinin belirlenmesi: Çoklu durum çalışması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2014

Öğrenci: DUYGU YILMAZ

Danışman: MEHMET FATİH TAŞAR

Özet:

Bu çalışmanın amacı Fatih projesinin uygulandığı bir okulda görev yapan öğretmenlerin teknolojik pedagojik alan bilgilerini belirlemektir. Bu amaç doğrultusunda nitel araştırma yöntemlerinden biri olan durum çalışması kullanılmıştır. Araştırma sürecinde, büyükşehirde bulunan bir lisede çalışan 3 farklı branşdaki (Fizik, Kimya, Biyoloji) öğretmen ile görüşmeler yapılmış ve teknoloji ile zenginleştirilmiş ders anlatımları izlenmiştir. Araştırmada nitel veriler öğretmen bilgi formu, görüşme formu, teknoloji bilgi formu, açık uçlu alan bilgisi soruları ve ders gözlem notları aracılığıyla elde edilmiştir. Nitel verilerin analizi için NVivo 10.0 paket programı kullanılmıştır. Bütüncül çoklu durumlarından elde edilen bulgular incelendiğinde, tüm öğretmenlerin pedagojik bilgilerinin ve alan bilgilerinin yeterli düzeyde olduğu belirlenmiştir. Çalışmaya katılan fizik ve kimya öğretmenlerinin teknolojik bilgisinin mekanik düzeyde iken biyoloji öğretmeninin teknolojik bilgisinin anlamlı düzeyde olduğu tespit edilmiştir. Araştırmada elde edilen bulgular doğrultusunda katılımcı öğretmenlerin teknoloji entegrasyonunun öğrencilerin eğitimi için önemli olduğu görüşünde oldukları ortaya çıkmıştır. Ancak, fizik öğretmeni hariç diğer öğretmenlerin sınıf içi uygulamaları bu önemi yansıtmamaktadır. Fizik öğretmeni ders öğretimine teknoloji entegresi konusunda isteksiz olmasına rağmen uygun teknolojiyi kullanarak öğrencilerin aktif katılımını sağlayabilmiştir. Çalışmaya katılan öğretmenler sınıftaki teknolojileri çoğu zaman bilgilerin edinilmesi ve sunum yapılması gibi öğretmen merkezli etkinliklerde kullanmışlardır. Bu öğretmenler ders öğretimleri sırasında farklı teknolojik araçları kullanmamışlardır. Öğretmenler teknoloji entegre edilmesinde müfredat için kısıtlı zaman, araçların işlevselliği ve ulaşılabilirliği gibi birtakım sorunları tanımlamışlardır. Katılımcı öğretmenler teknolojinin öğretime etkili bir şekilde entegrasyonunun sağlanması konusunda her bir branşa uygun olarak hazırlanmış ve alanında uzman kişilerce verilen seminer programlarının faydalı olabileceğini belirtmişlerdir.