Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2022
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Tamari GUCHMAZASHVILI
Danışman: Yusuf Uyar
Özet:
Bu araştırmada Gürcistan’da Türkoloji bölümlerinde öğrenim gören öğrencilerin yazma beceri düzeyleri ile bu öğrencilerin yazma performanslarını etkileyebilecek değişkenlerin incelenmesi amaçlanmıştır. Bu kapsamda öğrencilere bağlı faktörlere ek olarak eğitim aldıkları müfredat, ders içerikleri, eğitim öğretimde kullanılan materyaller ve öğretim üyelerine ilişkin bilgiler toplanıp incelenmiştir. Araştırma nicel ve nitel verilerin bir arada kullanılmasına izin veren karma yöntemli bir araştırma olup karma yöntem desenlerinden yakınsak paralel desen kullanılmıştır. Çalışma grubunu 2020-2021 eğitim öğretim yılında Gürcistan’daki beş üniversitenin Türkoloji bölümlerinde öğrenim gören Gürcü öğrenciler ve onlara eğitim veren öğretim üyeleri oluşmaktadır. Tiflis İvane Cavakhişvili Devlet Üniversitesi, İlia Devlet Üniversitesi, Gürcistan Üniversitesi, Shota Rustaveli Devlet Üniversitesi ve Akaki Tsereteli Devlet Üniversitesi olmak üzere toplam beş üniversitede 3. ve 4. sınıfta eğitim gören 53 Gürcü öğrenci ile çalışılmıştır. Ayrıca bu üniversitelerde görev yapan toplam 12 öğretim üyesi ile de görüşülmüştür. Araştırmanın nicel verileri hazırlanan bilgi toplama formu ve yazılı anlatım görevleri ile toplanmıştır. Nitel verilerin toplanması için ise yarı yapılandırılmış öğrenci görüşme formu, yarı yapılandırılmış öğretim üyesi görüşme formu hazırlanmıştır. Bunlara ek olarak çalışılan kurumlarda kullanılan müfredat programları ve ders içerikleri de incelenmiştir. Araştırma sonucunda Gürcistan’da Türkoloji bölümlerinde okumakta olan öğrencilerin yazılı anlatım beceri düzeylerinin zayıf olduğu belirlenmiştir. Öğrencilerin yazılı anlatım performanslarının demografik özellikleri, yazmaya yönelik ilgileri ve Türkçe eğitim geçmişleri gibi kendileriyle ilişkili değişkenlere bağlı olarak farklılaşmadığı tespit edilmiştir. Ayrıca bölümlerde lisans eğitimine başlamadan evvel öğrencilerin Türkçeye hâkimiyetlerini artıracak ve dil becerilerini geliştirerek onları lisanstaki dil ve edebiyat derslerine hazır hâle getirecek Türkçe hazırlık eğitiminin bulunmadığı, okutulan müfredatlarda doğrudan yazma becerisini geliştirmeye yönelik derslerin bulunmadığı, dolaylı olarak yazma becerisinin gelişimine katkı sağlayabilecek derslerin de sınırlı sayıda olduğu, kullanılan materyaller arasında yazma becerisini geliştirmeye yönelik materyaller olsa da bunların verimli bir şekilde kullanılmasını sağlayacak ders ve uygulamalar bulunmadığı, öğretim üyelerinin yaptıkları sınırlı çalışmaların da yazma becerisini geliştirme konusunda etkili sonuçlar doğuramadığı hepsi bir arada değerlendirildiğinde nihai durumda da bölüm tarafından sağlanan imkânların öğrencilerin yazılı anlatım becerilerini geliştirme konusunda yetersiz olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Öğrenciye bağlı faktörler, müfredat, materyal ve öğretim üyelerinden elde edilen nitel ve nicel bulguların öğrenci başarısındaki zayıflığı açıklayacak nitelikte olduğu görülmüştür.