Yapılandırılmış ve yapılandırılmamış oyun etkinliklerini içeren eğitim programının 5 yaş grubu çocukların işbirliği davranışlarına ve problem çözme becerilerine etkisi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2016

Öğrenci: SEDA KARAYOL

Danışman: ZEYNEP FULYA TEMEL

Özet:

Bu çalışmanın amacı, yapılandırılmış ve yapılandırılmamış nitelikte oyun etkinliklerini içeren eğitim programının okul öncesi eğitime devam etmekte olan 5 yaş grubu çocukların işbirliği davranışları ve problem çözme becerilerine etkisinin incelenmesidir. Araştırmanın çalışma grubunu Muğla İli Menteşe İlçesindeki bir anaokulundaki üç farklı sınıfa devam etmekte olan 5 yaş grubu çocuklar oluşturmaktadır. Araştırmada deneme modellerinden öntest-sontest kontrol gruplu model kullanılmıştır. Çalışmada iki deney bir kontrol grubu oluşturulmuştur. Birinci deney grubuna 8 hafta süreyle yapılandırılmış oyun etkinlikleri, ikinci deney grubuna ise yapılandırılmamış oyun etkinliklerini içeren eğitim programı uygulanmıştır. Hazırlanan program, birinci ve ikinci deney grubunda haftada 3 gün olarak uygulanmıştır. Kontrol grubunda ise rutin programın dışına çıkılmamıştır. Çalışmada hem nitel hem nicel veri toplama yöntemleri kullanılmıştır. Çocukların problem çözme becerilerini incelemek için, Arslan (2012) tarafından geliştirilen Genel Problem Çözme Becerilerini Değerlendirme Ölçeği kullanılırken, işbirliği davranışları İşbirliği Davranışları Gözlem Formu ile gözlemlenmiştir. İşbirliği davranışlarına ilişkin toplanan veriler, üç sınıf için de oyun zamanında toplanmıştır. Gözlem formundaki bazı davranışların görülme sıklıkları bazı davranışların ise süresi kodlanmıştır. Elde edilen verilerin analiz sonuçları, verilen eğitim sonunda, hem yapılandırılmış hem de yapılandırılmamış oyun etkinlikleri ile hazırlanan eğitim programlarının çocukların problem çözme ve işbirliği davranışları üzerinde olumlu etkiye sahip olduğunu göstermiştir. Ayrıca problem çözmenin Problemi tanımlama, Problemden kaçınma ve Sonuç çıkarma aşamalarında yapılandırılmış oyunun yapılandırılmamış oyuna göre anlamlı düzeyde etkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır.