RESİMLİ HİKAYE KİTAPLARIYLA VERİLEN DRAMATİK ETKİNLİK UYGULAMALARININ ALTI YAŞ ÇOCUKLARININ BAKIŞ AÇISI KAZANIMLARINA ETKİSİNİN İNCELENMESİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2008

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Özlem DEGE

Danışman: ADALET KANDIR

Özet:

Bu araştırma, bakış açısı kazanımına yönelik resimli hikâye kitaplarıyla verilen dramatik etkinlik uygulamalarının altı yaş çocuklarının bakış açısı kazanımlarına etkisinin incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın örneklemini, deney grubundaki 40 çocuk, kontrol grubundaki 30 çocuk oluşturmuştur. Araştırmada, deney grubu çocuklarına, günlük eğitim programlarının bir parçası olarak 12 hafta boyunca, haftada üç gün, en az 20'şer dakikalık dramatik etkinlik eğitim programı uygulanmıştır. Kontrol grubunda ise günlük eğitim programlarının uygulanmasına devam edilmiştir. Araştırmada veriler Genel Bilgi Formu ve Bakış Açısı Alma Testi (Algısal Bakış Açısı Alma Testi, Bilişsel Bakış Açısı Alma Testi, Duygusal Bakış Açısı Alma Testi) ile toplanmıştır. Bu araştırmada veriler SPSS 15 paket programı yardımı ile değerlendirilmiştir. Değerlendirmelerde, frekans ve yüzdesel dağılımların yanında iki gruplu karşılaştırmalar ve ön test-son test karşılaştırmaları yapılmıştır. İki gruplu karşılaştırmalarda verilerin normal dağılmamasından dolayı Mann-Whitney U testi, ön test-son test karşılaştırmalarında ise Wilcoxen İşaret testi kullanılmıştır. v Araştırma sonucunda, dramatik etkinlik eğitim programlarının uygulandığı deney grubundaki çocukların bakış açısı kazanımlarında, Bakış Açısı Alma Testi ile tüm alt faktörlerinde anlamlı bir farklılığın olduğu belirlenmiştir (p<0,05). İstatistiksel işlemler sonucunda elde edilen bulgulara göre resimli hikâye kitaplarıyla verilen dramatik etkinlik eğitim programının çocukların bakış açısı alma becerisini olumlu yönde etkilediği ortaya çıkmıştır. Grupların başlangıçta bakış açısı alma testine ilişkin ön test puanları aynı düzeyde olduklarını gösterirken uygulama sonrasında deney ve kontrol grubunun puanlarının farklılaştığı görülmektedir. Araştırma sonucunda; resimli hikâye kitaplarıyla verilen dramatik etkinlik eğitim programlarının çocukların bakış açısı alma becerisi kazanmalarını olumlu yönde etkilediği tespit edilmiştir.