ORFF YAKLAŞIMINA DAYALI ETKİNLİKLERİN İLKÖĞRETİM BEŞİNCİ SINIF MÜZİK DERSİNDE UYGULANIŞI VE ÖĞRENCİLERİN MÜZİKSEL-RİTMİK ZEKA DÜZEYLERİ ÜZERİNE ETKİSİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2008

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Esra YÜCESAN

Danışman: MEHLİKA DÜNDAR

Özet:

Bu araştırmada, Orff Yaklaşımı' na dayalı etkinliklerin, ilköğretim beşinci sınıf derslerinde uygulanışının, öğrencilerin müziksel-ritmik zeka düzeylerine etkisi incelenmiştir. Araştırma, Bayburt İli Aydıntepe İlçesi Şehit Erdal Eraslan İlköğretim Okulu, 20 kişiden oluşan beşinci sınıf öğrencileri üzerinde yapılmıştır. Araştırmada öğrencilerin çoklu zeka düzeylerini ölçmek için 1992 yılında Sue Teele tarafından geliştirilen 'TIMI (Teele Inventory of Multiple Intelligences)', 'Teele Çoklu Zeka Testi' kullanılmıştır. Araştırmada, elde edilen verilerin istatistiksel analizi SPSS (Statistical Package for Social Science) paket programı kullanılarak gerçekleştirilmiş ve sayısal veriler oluşturulmuştur. iv Araştırma 20 öğrenciden oluşan (Şehit Erdal Eraslan İlköğretim Okulu beşinci sınıf öğrencileri) deney grubu ile sürdürülmüştür. Altı hafta süren çalışmada, deney grubuyla işlenen müzik derslerinde yaparak-yaşayarak öğrenme temelli öğretim yaklaşımı olan ve ritim eğitimini ve doğaçlamayı esas alarak kendini yapılandıran Orff Yaklaşımına dayalı ders etkinlikleri uygulanmıştır. Araştırma sonucunda, Orff Yaklaşımına dayalı etkinliklerle müzik derslerinin işlendiği deney grubu öğrencilerinin müziksel-ritmik zekalarının gelişimi açısından, grup lehine anlamlı farklılık olduğu saptanmıştır.