Yiyecek-içecek işletmelerinde menü kartlarının tüketici algısı üzerine etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2017

Öğrenci: TUĞBA BEYAZKAYA

Danışman: MAHMUT HAMİL NAZİK

Özet:

Bu araştırma Ankara'da yaşayan tüketicilerin yiyecek-içecek işletmelerinde menü kartlarına ilişkin algıları ve menü kartlarında dikkat ettikleri noktaların neler olduğunu tespit etmek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Ayrıca yiyecek-içecek işletmelerinde menü kartlarına yönelik algılamalar, demografik değişkenler (cinsiyet, yaş, eğitim durumu, gelir durumu, medeni durum ve meslek) açısından farklılaşmasının incelenmesi araştırmanın ikincil amacını oluşturmaktadır. Araştırmanın evrenini Ankara ilindeki yiyecek içecek işletmelerinde yemek yiyen kişiler oluşturmaktadır. Örneklemini Ankara ili merkez ilçelerinde restoranlar seçilerek buradan yemek yiyen kişiler oluşturmaktadır. Araştırma verileri araştırmacı tarafından geliştirilen anket formunun 416 kişiye uygulanarak elde edilmiştir. Araştırma sonucunda; 416 kişiden %56,7'sinin kadın, %43,3'ünün erkek olduğu, yarıdan fazlasının (%64,2) 20-29, %20,4'ünün 30-39 ve %15,4'ünün 40 yaş ve üzeri yaşlarda olduğu belirlenmiştir. Araştırmaya alınan kişilerin %39,6'sının haftada 1-2 gün, %32,7'sinin haftada 3-4 gün, %27,6'sının 5-7 gün dışarıda yemek yediği tespit edilmiştir. Araştırmaya katılanların büyük çoğunluğunun (%76,9)'unun herzaman, %13,2'sinin ise bazen menü kartlarına baktıkları gözlenmiştir. Ayrıca, araştırmaya katılan kişilerin menü kartlarında dikkat ettikleri/etkilendikleri özelliklerden ilk sırada (%25,2) dekorasyon/dizayn, ikinci sırada %23,6 ile yemek içerikleri ve %18,3'ünün yemek resimlerine dikkat ettiği/etkilendiği görülmektedir. Buna ek olarak katılımcıların menü kartlarına yönelik algılarının cinsiyete göre anlamlı bir farklılık gösterdiği, gelir gruplarına, eğitim düzeylerine, yaş gruplarına ve medeni durumlarına göre anlamlı bir farklılık göstermediği tespit edilmiştir.