İki kategorili Madde Tepki Kuramı modelleri ile Sınıflamalı Tepki Modelinin karşılaştırılması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Öğrenci: SERPİL ÇELİKTEN

Danışman: EMİNE ÖNEN

Özet:

Bu araştırmanın amacı, ikili kodlama yoluyla puanlanan maddeler için madde tepki kuramı modelleri ile çoklu puanlanan sınıflamalı tepki modelini model-veri uyumu, madde parametrelerinin kestirimlerinin doğruluğu, yetenek kestiriminin doğruluğu, madde bilgi fonksiyonları ve test bilgi fonksiyonları açısından karşılaştırmalı olarak incelemektir. Çalışma grubu 2012 Seviye Belirleme Sınavına katılan öğrencilerden seçilen 1500 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırma amacı doğrultusunda istatistiksel analizler R studio yazılımı, Multilog, Lisrel 8.80 ve SPSS paket programları kullanılarak yapılmıştır. Model uyumunu test etmeye yönelik yapılan analizler sonucuna göre genel uyum ve madde uyumu bazında STM, 2PLM ve 3PLM'nin araştırma verisine yeterli düzeyde uyum sergilediği, bu modeller arasında en yüksek uyum sergileyen modelin ise 3PLM olduğu gözlenmiştir. Yetenek parametrelerinin kestirimi açısından ise STM'nin ikili kodlama yoluyla puanlanan MTK modellerine göre daha doğru yetenek kestirimleri ile sonuçlandığı gözlenmiştir. Madde bilgi fonksiyonları karşılaştırıldığında STM ile 2PLM altında maddelerin çalışma grubundaki öğrencilerin yetenek düzeyleri hakkında sağladıkları bilgi miktarı açısından benzer sırada yer aldığı sonucuna ulaşılmıştır. Test bilgi fonksiyonları dikkate alındığında ise, STM'nin düşük yetenek ranjında ele alınan bütün ikili kodlama yoluyla puanlanan MTK modellerinden daha fazla bilgi sağladığı gözlenmiştir. Ancak STM'ye dayalı olarak yetenek kestirimleri daha doğru yapılmış olmasına rağmen söz konusu testin bu model altında, 3PLM'ye göre yetenek kestirimi konusunda daha az bilgi sağladığı gözlenmiştir. Bu duruma ilişkin olası nedenler tartışma bölümünde detaylı bir şekilde açıklanmıştır.