Sosyal Ağlarda Öğrenci-Öğretmen Etkileşimi: Facebook Örneği


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2014

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Seda Akay

Danışman: HALÜK ÜNSAL

Özet:

Sosyal ağlar artık hayatımızın bir parçası haline gelmiştir. Sahip oldukları bir çok özellik ile sosyal ağlar, bir eğitim aracı olarak da kullanılabilmektedir. Bu çalışmada öğrenci ve öğretmenlerin birbirleriyle sosyal ağlarda arkadaşlık kurmaya yönelik düşünceleri öğrenilmeye çalışılmış ve sosyal ağlardan Facebook'ta öğrenci ve öğretmenlerin etkileşimleri belirlenmeye çalışılmıştır. Tarama modelindeki bu çalışma 2011-2012 eğitim öğretim yılında Aksaray ili merkez okullardan basit seçkisiz örnekleme yöntemi ile seçilen beş ilköğretim ve beş ortaöğretim kurumundaki 746 öğrenci ve 153 öğretmene uygulanmıştır.Araştırmada veri toplamak amacıyla araştırmacı tarafından geliştirilen anket kullanılmıştır. Anket, iki bölümden oluşup; ilk bölümde araştırmaya katılan öğrenci ve öğretmenlerin çeşitli değişkenlere ilişkin kişisel bilgileri, ikinci bölümde sosyal ağlarda öğrenci-öğretmen etkileşimlerini belirlemeye yönelik öğretmen ve öğrenci görüşlerini belirlemek üzere likert tipi soruların yer aldığı 37 maddelik ölçek bulunmaktadır.Geliştirilen ölçek üzerinde geçerlik ve güvenirlik çalışmaları yapılarak, ölçeğin güvenirlik katsayısı ve Cronbach Alfa değeri .95 olarak bulunmuştur. Maddeler üzerinden faktör analizi yapılarak 6 faktör elde edilmiştir. Faktör analizi sonucu ölçekte yer alan maddelerin faktör yük değerleri .82 ile .46 arasında değerler almıştır. Elde edilen veriler SPSS programında çözümlenmiş ve çözümlemelerde p<.05 anlamlılık düzeyi esas alınmıştır. Anket sonucu elde edilen veriler frekans, yüzde, aritmetik ortalama ve standart sapmalarla açıklanmış ve yorumlanmıştır. Ayrıca, ikili gruplarda bağımsız t-Testi uygulanmıştır.Araştırma sonucu elde edilen verilere göre, ankete katılan öğrencilerin yarıya yakını öğretmenleri ile Facebook üzerinden arkadaşlık kurmaya olumlu bakmaktadır. Ortaöğretim düzeyinde yer alan öğrenciler, ilköğretim düzeyindeki öğrencilere göre, öğretmenleri ile Facebook üzerinden arkadaş olmaya daha olumlu bakmaktadır. Cinsiyet açısından bakıldığında erkek öğrenciler, kız öğrencilere göre Facebook üzerinden öğretmenleri ile daha çok arkadaşlık kurmuştur. Öğrenciler birbirleriyle Facebook üzerinden hem sosyal hem de eğitsel açıdan etkileşim halindedir. Öğretmenleri ile sosyal ve eğitsel açıdan fazla etkileşim halinde olmadıkları yapılan analizler sonucu ortaya konulmuştur. Çalışmaya katılan öğretmenlerin çoğunluğu, sosyal ağlarda öğrencileri ile arkadaşlık kurduklarını belirtmiştir. Elde edilen bulgulara göre, sosyal ağlarda öğrenci-öğretmen etkileşimi ve sosyal ağların eğitsel kullanımına yönelik önerilerde bulunulmuştur.