Tezin Türü: Doktora
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2014
Öğrenci: LEYLA KODAMAN
Danışman: MELİHA YILMAZ
Özet:Araştırmada sanat hayatı boyunca ünlü yapıtlardan alıntı yapmak suretiyle birçok ürün ortaya koyan Picasso ve eserleri, Isparta ve Antalya'da sanat eğitimi alan güzel sanatlar fakültesi resim bölümü 3. Sınıf öğrencilerine rol model olmuştur. Bu araştırma, sanat eğitimi alan bireylere, geçmişten günümüze dek uzanan büyük sanat yapıtlarının ve sanatçılarının yol gösterici ve bu eserleri, yapıldığı dönemleri ve sanatçılarını tanıyarak, onlardan beslenerek özgün eserler üretebilmenin ilk basamaklarından biri olacağı düşünülerek gerçekleştirilmiştir. Ayrıca sanat eğitimi sürecinde öğretim yöntemlerinden biri olan sanat yapıtlarından alıntılamanın, bu sürece büyük katkılar sağlayacağı umulmaktadır. Bu doğrultuda araştırmanın sanat yapıtı, sanatçı ve sanat yapıtlarından alıntılamanın, sanat eğitimi alan bireyler ve izleyiciler arasındaki ilişkileri yeniden yapılandırmak adına önemli olacağı düşünülmektedir. Araştırmanın evrenini, Akdeniz Bölgesinde bulunan Antalya ve Isparta illeri, çalışma grubunu ise 2013- 2014 eğitim-öğretim yılı bahar döneminde eğitim gören Isparta ilinde bulunan Süleyman Demirel Üniversitesi ve Antalya ilinde bulunan Akdeniz Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakülteleri Resim Bölümü 3. sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırma Isparta İlinde bulunan Süleyman Demirel Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Resim Bölümü 3. sınıf öğrencilerinden oluşturulan Deney Grubu ve Antalya ilinde bulunan Akdeniz Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Resim Bölümü 3. Sınıf öğrencilerinden oluşturulan Kontrol Grubu ile toplamda otuz (30) öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Sanat yapıtlarından alıntılamanın Picasso resimleri üzerinden irdelenerek resim anasanat atölye öğrencilerinin çalışmalarına katkısı konulu bu araştırma kapsamında, araştırmanın problemlerine cevap aramak amacı ile deney ve kontrol gruplarına uygulanmak üzere konularını peyzaj ve figürlü kompozisyonun oluşturduğu öntest-sontest ve kalıcılık testleri yapılmıştır. Uygulamada öntest kapsamında her iki gruba da araştırma konusuyla ilgili bilgi verilmeden çalışmalar yaptırılmıştır. Öntest sonrasında sadece deney grubu öğrencilerine araştırma konusuyla ilgili bilgi verilmiş, kontrol grubu öğrencilerine araştırma konusu ile ilgili bilgi verilmemiştir. Son olarak her iki gruba kalıcılık testi uygulanmıştır. Bu testler sonucunda deney ve kontrol grubu öğrencilerinin başarıları arasında fark olup olmadığı SPSS programıyla yapılan bağımsız t-testi analizleriyle ortaya konulmuştur. Araştırma sonucunda; Deney ve kontrol grubundaki öğrencilerin öntest sonrasında başarı durumları arasında istatistikî olarak anlamlı bir farklılık saptanmamıştır. Deney ve kontrol grubundaki öğrencilerin sontest sonrasında başarı durumları arasında istatistikî olarak deney grubu lehine anlamlı bir farklılık saptanmıştır. Deney ve kontrol grubundaki öğrencilerin kalıcılık testi sonrasında başarı durumları arasında istatistikî olarak anlamlı bir farklılık saptanmıştır. Bu sonuç deney grubu öğrencilerinin lehinedir. Araştırma konusu kapsamında deney grubu öğrencilerine verilen bilgi ve eğitim öğrencilere hem olumlu yönde katkı sağlamış hem de kalıcı olduğu görülmüştür. Kontrol grubu öğrencilerinin uygulamalar sonrasındaki başarı durumları arasındaki istatistikî fark anlamlı olmakla birlikte normal eğitim sürecinde beklenen bir durumdur. Deney grubu öğrencilerinin öntest ve sontest sonrasında başarı durumları arasında istatistikî olarak anlamlı bir farklılık saptanmıştır. Uygulama sonrasında deney grubu öğrencilerinin başarıları anlamlı bir şekilde artmıştır. Deney grubu öğrencilerinin öntest ve kalıcılık testi puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark vardır. Bu sonuçla deney grubu öğrencilerinin kalıcılık testi başarı puanlarındaki anlamlı artışla, sanat yapıtlarından alıntılamanın Picasso resimleri üzerinden irdelenerek resim anasanat atölye öğrencilerinin çalışmalarına katkısına yönelik uygulamanın, öğrencilerin atölye çalışmalarına ve akademik başarılarına önemli bir katkı sağladığı saptanmıştır. Kontrol grubu öntest - sontest ve öntest - kalıcılık testi puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark vardır. Fakat kontrol grubunun öntest - sontest ve öntest - kalıcılık testleri arasındaki istatistikî bu fark öğrencilerin bireysel gelişimleri doğrultusunda beklenen bir durumdur. Araştırma sonunda ortaya çıkan sonuçlar doğrultusunda araştırmacı tarafından ortaya konulan önerilere yer verilmektedir.