5 6 Yaş Çocukların Bağlanma Stillerinin Akran İlişkilerine Etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2016

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Semiha Önder

Danışman: FATMA TEZEL ŞAHİN

Özet:

Bu çalışma Ankara Milli Eğitim Bakanlığı bünyesindeki ilkokullara bağlı anasınıfına devam eden 5-6 yaş çocukların bağlanma stillerinin akran ilişkilerine etkisinin incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırma evrenini 2015-2016 eğitim öğretim yılında Ankara Yenimahalle ve Keçiören merkez ilçelerinde bulunan Milli Eğitim Bakanlığı bünyesindeki ilkokullara bağlı anasınıflarına devam eden 5-6 yaş çocuklar oluşturmuştur. Tabakalı örnekleme yöntemine göre 2015-2016 eğitim öğretim yılında Ankara Yenimahalle ve Keçiören merkez ilçelerinde bulunan Milli Eğitim Bakanlığı bünyesindeki ilkokullara bağlı anasınıfına devam eden 5-6 yaş çocuklarından 100 güvenli bağlanan, 100 güvensiz bağlanan toplam 200 çocuk araştırmanın örneklemini oluşturmuştur. Araştırmada çocukların ve anne-babaların demografik özelliklerini belirleyebilmek amacıyla Genel Bilgi Formu, çocukların bağlanma stillerini belirleyebilmek amacıyla Güvenli Yer Senaryoları Testi ve çocukların akran ilişkilerini belirleyebilmek amacıyla Ladd ve Profilet Çocuk Davranış Ölçeği kullanılmıştır. Güvenli ve güvensiz bağlanan çocukların akran ilişkileri ve demografik özelliklerine göre akran ilişkileri incelenirken Mann Whitney U ve Kruskal Wallis-H Testi ile sınanmıştır. Gruplar arasında farklılık olup olmama durumu incelenirken Post-Hoc Çoklu Karşılaştırma Testi ile aralarında farklılık olan gruplar belirlenmiştir. Sonuçlar yorumlanırken anlamlılık düzeyi 0,05 olarak belirlenmiştir. Bağlanma stillerinin akran ilişkilerine etkisi incelendiğinde; güvenli bağlanan çocukların sosyal davranışlarının güvensiz bağlanan çocuklara göre daha yüksek olduğu görülmüştür. Güvenli ve güvensiz bağlanan çocukların demografik özelliklerine göre akran ilişkileri incelendiğinde; akranlarına karşı yardımı amaçlayan sosyal davranış gösterme, akranlarına karşı asosyal davranış geliştirme, akranları tarafından dışlanma, akranlarına karşı kaygılı korkulu olma, aşırı hareketlilik ve akranlarına karşı saldırganlık puanları bakımından gruplar arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık görülmüştür. Güvenli bağlanan çocuklarda çocuğun yaşı, cinsiyeti, baba öğrenim durumu ve okulöncesi kuruma devam etme süresine göre akran ilişkilerinde istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık görülmüştür. Güvenli bağlanan çocuklarda anne yaşı, anne öğrenim durumu, baba yaşı, çocuk sayısına göre akran ilişkilerine etkisi incelendiğinde istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık tespit edilmemiştir. Güvensiz bağlanan çocuklarda ise çocuğun yaşı, cinsiyeti, anne öğrenim durumu, baba öğrenim durumu ve okulöncesi kuruma devam etme süresine göre akran ilişkilerine etkisi incelendiğinde istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık görülmüştür. Güvensiz bağlanan çocuklarda anne yaşı, baba yaşı ve çocuk sayılarının akran ilişkilerine etkisinde istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık tespit edilmemiştir.