Yedinci Sınıf “Saf Madde ve Karışımlar” Ünitesine Yönelik Kavram Testi Geliştirilmesi ve Kavram Yanılgılarının Belirlenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2022

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Begüm Dilara CİVANGÖNÜL

Danışman: Ayşe Sert Çıbık

Özet:

Bu çalışmanın amacı yedinci sınıf öğrencilerinin fen bilimleri dersindeki “Saf Madde ve Karışımlar” ünitesine ilişkin kavramsal anlamalarını ortaya çıkaracak güvenirliği ve geçerliği sağlanmış bir kavram testi geliştirilmesi ve geliştirilen testle “Saf Madde ve Karışımlar” ünitesindeki kavram yanılgılarının belirlenmesidir. Bu amaçla 25 sorudan oluşan Saf Madde ve Karışımlar Kavram Testi (SMKKT) geliştirilmiştir. Araştırma, nicel araştırma modellerinden olan tarama modeli benimsenerek gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu 2021-2022 eğitim öğretim yılı güz ve bahar döneminde Ankara ili Çankaya ve Yenimahalle ilçelerinde öğrenim gören yedinci sınıf (n=272) ve sekizinci sınıf (n=282) öğrencileri oluşturmaktadır. Testte yer alan soruların birinci aşaması dört seçenekli çoktan seçmeli, ikinci aşaması ise sorunun nedeninin yazıldığı açık uçlu şekilde hazırlanmıştır. Testin görünüş ve kapsam geçerliğinin sağlanması amacıyla uzman görüşleri alınmıştır. Testin birinci aşamasından elde edilen verilerin Kuder Ricardson-20 (KR-20), ayırt edicilik (rj) ve güçlük indeksleri (p) TAB programı kullanılarak analiz edilmiştir. Pilot uygulama öncesinde 35 sorudan oluşan test için yapılan analizler sonucunda 9 soru testten çıkartılmış ve 26 soruluk test elde edilmiştir. Testin asıl uygulaması sonucunda soruların ayırt edicilik değerleri incelenmiş ve 21. sorunun ayırt ediciliğinin 0,27 olduğu görülmüştür. Bu sorunun testten çıkarılmasına karar verilmiş ve test 25 soruluk nihai halini almıştır. Asıl uygulama sonucunda testin KR-20 güvenirlik katsayısı 0,83, ortalama madde güçlüğü 0,56, ortalama madde ayırt ediciliği 0,49 olarak bulunmuştur. Tüm bu veriler yüksek ayırt edicilikte, orta güçlükte ve güvenilir bir kavram testi elde edildiğini ortaya koymaktadır. İkinci aşamasından elde edilen veriler ise betimsel analiz yöntemlerinden frekans (f), yüzde (%) ile analiz edilmiştir. Soruların ikinci aşamasında kavram yanılgılarının tespiti için yapılan betimsel analiz sonucunda ise literatürde yer alan ve yer almayan bazı kavram yanılgıları tespit edilmiştir.

Anahtar Kelimeler: Saf madde ve karışımlar, Kavram testi, Test geliştirme.