Okul öncesi eğitime devam eden çocukların duygusal zekâları ile karar verme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ÖMER FARUK GÜVENDİ

Danışman: Zeynep Kurtulmuş

Özet:

Araştırma okul öncesi eğitime devam eden 5-6 yaş grubu çocukların Duygusal zekâları ile Karar Verme becerileri arasındaki ilişkiyi incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırma ilişkisel tarama modeline göre tasarlanmıştır. Çalışma Giresun il merkezinde bulunan Milli Eğitim Bakanlığına bağlı bağımsız anaokullarında eğitime devam eden 5-6 yaş grubu 252 çocuk ile yürütülmüştür. Veriler, “Sullivan Çocuklar için Duygusal Zekâ Ölçeği (SÇDZÖ)”, “Karar Verme Becerileri Değerlendirme Aracı-Çocuk Formu” ve “Kişisel Bilgi Formu” ile elde edilmiştir. Araştırmanın sonuçları çocukların Duygusal Zekâ toplam puanları ile yaş, daha önce okul öncesi eğitim alma durumu ve anne babanın öğrenim durumuna göre istatistiksel olarak anlamlı fark gösterdiğini; cinsiyet, doğum sırası, kardeş sayısı, anne baba yaş değişkenlerine göre anlamlı fark göstermediğini ortaya koymuştur. Çocukların Karar Verme toplam puanları cinsiyet ve anne babanın öğrenim durumlarına göre anlamlı fark gösterirken; yaşları, daha önce okul öncesi eğitim alma durumu, doğum sırası, kardeş sayısı, anne baba yaş değişkenlerine göre anlamlı fark göstermediği tespit edilmiştir. Araştırma sonucunda çocukların Duygusal Zekâ düzeyleri ile Karar Verme becerileri arasında anlamlı bir ilişki olduğu, çocukların Duygusal Zekâ düzeylerinin Karar Verme becerilerini desteklediği tespit edilmiştir.

Anahtar Kelimeler : Duygusal zekâ, karar verme, okul öncesi eğitim