Kenya’Da Ortaöğretim Düzeyinde Coğrafya Eğitimi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Saadet Abdalla ÖZDEM

Danışman: SALİH ŞAHİN

Özet:

Kenya’nın 8-4-4’lük eğitim sistemi içerisinde coğrafya eğitimi, ortaokullarda verilen derslerden biridir. 18. yüzyılda, coğrafya bir disiplin olarak tanınmaya başlandı ve ilk kez üniversite düzeyinde sonrasında da temel eğitimde öğretildi. Sosyal bilimlerin dallarından biri olan coğrafya, dünyadaki yaşamımız hakkında pek çok konuyu kapsamaktadır. Bu araştırmanın amacı Kenya’nın lise düzeyindeki okullarında verilen coğrafya eğitimini, incelemektir. Çalışmada betimsel araştırma tasarımı ve doküman analizi yöntemi kullanılmıştır. Bu çalışmada, Kenya'da öğretilen coğrafya dersi, beşeri coğrafya ve fiziki coğrafya olmak üzere iki ana başlık altında ele alınmıştır. Ayrıca çalışmada, coğrafyanın ekstra dalları olan bölgesel coğrafya, haritacılık ve entegre coğrafya gibi konular da gösterilmiştir. Öğretim yılı sona ermesine rağmen öğetim materyallerinin az olması,bazı kodların yetişmemiş olması, kitaptaki bilgiler ile sınavın uyuşmamasına neden olmaktadir. Kitaplar, konunun çok zor olduğu algısı dolayısıyla sadece birkaç öğrenci tarafından seçilmektedir. Arazi çalışması için maddi yetersizliklerin olması, ulusal sınavlardaki düşük performans ve coğrafyaya bir ders olarak yeterli zaman ayırılmaması öğretmenlerin, ortaöğretim okullarında coğrafya müfredatının uygulanması konusunda karşılaştığı en büyük zorlukların arasında görülmektedir. Bu çalışma, coğrafya konusunun öğrencilerin yaşamlarındaki ve kariyerlerindeki önemi konusunda yeterince bilgilendirilmelerini önermektedir. Çünkü ders seçimi, bir öğrencinin kariyer yolunun başlangıcına işaret etmektedir