Tezin Türü: Doktora
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2021
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Ahmet Gürkan GÜNGÖR
Asıl Danışman (Eş Danışmanlı Tezler İçin): Yüksel Yılmaz
Eş Danışman: İsmail Özgür Yaman
Özet:
Bu çalışmada, son yıllarda kullanımı yaygınlaşmakta olan silindirle sıkıştırılmış beton (SSB) yol üstyapıların Türkiye için önemi değerlendirilmiştir. Bununla birlikte; iki tabaka serilen SSB kaplamalar arası bağ performansını değerlendirmek amacıyla, farklı ürünler kullanılarak laboratuvar ölçeğinde deneyler yapılmış, en iyi sonucu veren ara yüzey elemanı ile gerçek bir yol kesiminde iki tabaka SSB inşa edilmiş ve sonuçlar değerlendirilmiştir. Aynı trafik, çevre ve iklim koşulları ile aynı taban zemini dayanımlarında; SSB yol üstyapıların, bitümlü sıcak karışım (BSK) yol üstyapılara göre genel olarak %33-38 daha ekonomik olduğu belirlenmiştir. Tüm proje sürelerinde ve düşük yoğunlukta trafik hacimlerinde ortalama %27,5 olan ekonomiklik oranı, yüksek yoğunlukta trafik hacimlerinde %43,5 olmaktadır. Bağ performansının incelenmesi amacıyla, karışım tasarımı ile belirlenen 300 kg çimento ve %5 optimum su içeriğinde hazırlanan SSB tabakaları arasına, altı farklı ara yüzey elemanı/işlemi uygulanarak eğimli kesme deneyleri yapılmıştır. Eğimli kesme deneyinde en iyi performansı veren aderans harçlı ara yüzey elemanı ile hazırlanan kiriş numuneleri üzerinde, dört nokta kiriş eğilme dayanımı tayini deneyi gerçekleştirilmiştir. Aderans harcı kullanılarak hazırlanan numunelerin basınç dayanımı ve kiriş eğilme dayanımları, tek tabaka numuneye yakın değerler verdiğinden, aderans harcının ara yüzey elemanı olarak kullanılabileceği görülmüştür. Gerçek bir yol kesiminde; tek tabaka, iki tabaka arası aderans harçlı ve iki tabaka ara yüzey elemansız SSB olmak üzere üç kesim halinde uygulama yapılmıştır. Uygulama sonrasında alınan açılı karot ve kiriş numunelerine eğimli kesme ve dört nokta kiriş eğilme dayanımı deneyleri yapılmış, her iki deneyde de aderans harçlı numuneler, referans numune dayanımlarının %98 ine ulaşmıştır. İki tabaka ara yüzey elemansız SSB kaplamadan alınanan kiriş numuneleri eğilme dayanımları referans numunenin %54 üne ulaşabilmiştir.
Anahtar Kelimeler : Silindirle sıkıştırılabilir beton, iki tabaka, bağ peformansı
bağ dayanımı, eğimli kesme deneyi, kiriş eğilme deneyi