Fen bilgisi öğretmen adaylarının laboratuvar güvenliği hakkındaki bilgi düzeyleri


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2017

Öğrenci: MERVE ÇOŞKUN

Danışman: NEJLA YÜRÜK

Özet:

Bu araştırmanın amacı, laboratuvar güvenliği konusunda 3.ve 4.sınıf Fen Bilgisi öğretmen adaylarının bilgi düzeylerini belirlemek ve karşılaştırmaktır. Bu araştırmada öğretmen adaylarının laboratuvar güvenliği hakkındaki bilgi düzeylerini tespit etmek üzere tarama modeli, 3. ve 4. sınıf öğretmen adaylarının laboratuvar güvenliği hakkındaki bilgilerini karşılaştırmak üzere ise nedensel karşılaştırma araştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırmada Laboratuvar Güvenliği Bilgi Formu veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Bu form çoktan seçmeli, boşluk doldurma ve açık uçlu tipte soruların yer aldığı üç kısımdan oluşmaktadır. Çoktan seçmeli test maddelerinin kapsam geçerliğini ve güvenirliğini belirlemek, madde analizini yapmak ve açık uçlu sorularda anlaşılmayan kısımları saptamak amacıyla Laboratuvar Güvenliği Bilgi Formu hakkında uzman görüşü alınarak 2015-2016 eğitim öğretim yılı bahar döneminde İç Anadolu bölgesindeki bir üniversitede okumakta olan 80 4.sınıf Fen Bilgisi öğretmen adayına uygulanmıştır. Güvenirlik katsayısı 0,71 olarak bulunmuştur. Laboratuvar Güvenliği Bilgi Formu gerekli düzenlemeler yapılarak daha sonra 2015-2016 eğitim öğretim yılı bahar döneminde İç Anadolu bölgesindeki iki farklı üniversitede öğrenim gören 226 3.ve 4.sıınıf Fen Bilgisi öğretmen adayına uygulanmıştır. Laboratuvar Güvenliği Bilgi Formunda yer alan çoktan seçmeli ve boşluk doldurma tipindeki her bir soruya verilen yanıtlar için frekans (f) ve yüzde (%) hesaplanmış, 3. ve 4. sınıf öğretmen adaylarının laboratuvar güvenliği hakkındaki bilgilerini karşılaştırmak üzere bağımsız gruplar t-testi yapılmıştır. Elde edilen bulgulara göre Fen Bilgisi öğretmen adaylarının laboratuvar güvenliği hakkındaki bilgilerinin yetersiz olduğu görülmüştür. Ayrıca 3. ve 4. sınıf Fen Bilgisi öğretmen adaylarının laboratuvar güvenliği hakkındaki bilgileri arasında anlamlı bir farkın olmadığı tespit edilmiştir. Çalışmanın bulguları literatürdeki diğer araştırmaların bulgularıyla karşılaştırılmış ve bu alanda yapılabilecek yeni araştırmalar ve öğretmen adaylarının laboratuvar güvenliği hakkında bilgilerinin artırılması için yapılabilecekler konusunda önerilerde bulunulmuştur.