Elektrikli araçların şarjı esnasında enerji kaynaklarına göre çevresel etkileri


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2023

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Ahmet Gökalp GİRAYHAN

Danışman: Aysel Gamze Yücel Işıldar

Özet:

Ulaştırma sektörü, 2019 yılında CO2 emisyonları ve iklim değişikliğine etkisi açısından %14,3 oranıyla 4. sırada yer almaktadır. Günümüzde küresel ölçekte ulaşım için tüketilen enerjinin %95'inden fazlası içten yanmalı motorlu taşıtlara olan yüksek bağımlılığından kaynaklanmaktadır. Neyse ki ülkemizde olduğu gibi tüm dünyada elektrikli araçlar önem kazanmakta ve sayıları artmaktadır. Ancak elektrikli araç kullanımı arttıkça araç bataryalarının şarj edilmesinde kullanılan enerji kaynakları önem kazanmakta ve dikkate alınmalıdır. Bu doğrultuda, elektrikli araç bataryalarının şarj edilmesi sırasında kullanılan 'yenilenebilir' ve 'yenilenemez' enerji kaynaklarından kaynaklanan CO2 emisyon miktarlarının karşılaştırılması amaçlanmaktadır. Bu amaçla; yenilenebilir enerji üretimi/tüketimi ve elektrikli araç sayısındaki yüksek yüzdeler nedeniyle Norveç, Fransa, Finlandiya, Almanya ve İtalya seçilirken, bahsi geçen konularda minimum yüzdeler nedeniyle Hollanda, Polonya ve Türkiye seçilmiştir. Yöntem olarak; seçilen ülkeler bazında elektrikli araç başı için ve o ülkedeki tüm elektrikli araçların toplamı için minimum ve maksimum ortaya çıkan karbondioksit emisyon miktarları hesaplanmıştır. Daha sonra, bulgular kısmında ise 'elektrik üretimi için kullanılan enerji kaynakları', 'elektrikli araç sayısı' ve salınan 'karbondioksit miktarı' göz önüne alınarak bu veriler ülkeler bazında gösterilmiştir. Elde edilen bu sonuçlar sonrasında SPSS programı kullanılarak analiz testleri yapılmıştır. Bu analiz testleri sonucunda elektrik üretimi ile ortaya çıkan karbondioksit miktarları arasında istatistiksel olarak farklı sonuçlar elde edilmiştir. Bu sonuçlar değerlendirilerek karbondioksit miktarını yenilenebilir enerji kaynakları, elektrikli araç sayıları ve ülkelerin elektrik üretimlerinin ne derece etkilediği gösterilmiştir.


Anahtar Kelimeler : Elektrikli araçlar, enerji kaynakları, COemisyonu