Mekanik konularının öğretiminde yaratıcı drama yönteminin uygulanması ve değerlendirilmesi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2014

Öğrenci: TUĞBA ÇOPUR

Danışman: SELMA MOĞOL

Özet:

Bu araştırmanın amacı, fizik eğitiminde, mekanik kavramlarının öğretilmesinde yaratıcı dramanın bir yöntem olarak uygulanmasının uygulama sürecinde ve sonrasında öğrencilerde hangi yönde değişimler meydana getireceğini ortaya koymaktır. Bu amaca yönelik olarak, 2011-2012 öğretim yılının bahar döneminde, Gazi Eğitim Fakültesi Fizik Eğitimi Anabilim Dalı 4. sınıfta öğrenim gören 21 öğretmen adayı ile araştırma yürütülmüştür. Öğretmen adaylarının mekanik konularına yönelik başarı ve tutumlarındaki değişimler incelenmiştir. Araştırmanın modeli, karma desendir. Araştırmanın uygulama aşamasında 11 hafta boyunca, toplam 22 saatte yaratıcı drama yöntemi ile mekanik konuları işlenmiştir. Araştırmanın nitel verilerini toplamak için video kayıtları, yapılandırılmış görüş formu, yarı yapılandırılmış görüşme formu ve araştırmacı günlüğü kullanılmıştır. Araştırmanın nicel verileri ise Mekaniğe Karşı Tutum Ölçeği (MKTÖ) ve Mekanik Konuları Başarı Testi (MKBT) ile toplanmıştır. Bu ölçekler, araştırma sürecinin başında ön test olarak, araştırma sürecinin bitiminde son test olarak ve araştırma süreci bitiminden 4 hafta sonra geciktirilmiş test olarak uygulanmıştır. Araştırma sonucunda MKTÖ'nden elde edilen bulgulara göre; ölçeğin tüm alt boyutlarında birbirine yakın miktarda artış olduğu, öğretmen adaylarının mekaniğe karşı olumlu tutum geliştirdiği ve tutumlarıyla ilgili bu gelişimin kalıcı olduğu sonucuna ulaşılmıştır. MKBT'nden elde edilen bulgulara göre, öğretmen adaylarının başarılarında artış olduğu ve bu etkinin kalıcı olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Geciktirilmiş test puanlarına bakıldığında, başarının kalıcı olduğu, hatta bazı test maddeleri için uygulama bitmiş olmasına rağmen artma olduğu görülmüştür. Öğretmen adaylarının grup içi iletişimine yönelik bulgular incelendiğinde; öğretmen adaylarının, aralarındaki iletişimin olumlu yönde geliştiği sonucuna ulaşılmıştır. Fizik öğretmen adaylarına fizik derslerinde yaratıcı drama yöntemini kullanmaya yönelik görüşleri sorulduğunda; öğretmen adayları yaratıcı drama yöntemini kendi meslek hayatlarında kullanmak istediklerini belirtmişlerdir. Bunun yanı sıra yaratıcı drama ile işlenen fizik derslerinin öğrenciler için faydalı olduğunu düşündüklerini söylemişlerdir.