Çok Seçenekli Performans Görevlerinin Öğrencilerin Akademik Başarı, Özgüven ve Derse Karşı Tutumlarına Etkisi.


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Esra Sözer

Danışman: İSMAİL KARAKAYA

Özet:

Bu araştırmanın amacı, çok seçenekli performans görevlerinin öğrencilerin akademik başarı, özgüven ve derse karşı tutumlarına etkisini belirlemektir. Araştırma öntest-sontest eşitlenmemiş kontrol gruplu yarı-deneysel modelde yürütülmüştür. Araştırma 2014-2015 eğitim-öğretim bahar yarıyılında Ankara ili Keçiören ve Balgat ilçelerine bağlı özel bir okulun devam etmekte olan 6. sınıf öğrencileriyle yürütülmüştür. Araştırmaya deney gruplarında toplam 76 öğrenci ve kontrol grubunda 22 öğrenci olmak üzere toplamda 98 öğrenci katılmıştır. Araştırmada, öğrencilerin Fen Bilimleri dersine ilişkin tutumlarını belirlemek amacıyla Fen Bilimleri Dersi Tutum Ölçeği, akademik özgüvenlerini belirlemek amacıyla Akademik Özgüven Ölçeği ve derse ilişkin akademik başarılarını belirlemek amacıyla Başarı Testi deney öncesi öntest ve deney sonrası sontest olarak deney gruplarına ve kontrol grubuna uygulanmıştır. 6. Sınıf Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programında yer alan Işık ve Ses ve Bitki ve Hayvanlarda Üreme, Büyüme ve Gelişme üniteleri boyunca deney grubu 2 öğrencilerine çok seçenekli ve deney grubu 1 öğrencilerine tek seçenekli performans görevleri uygulanmıştır. Kontrol grubu öğrencilerine performans görevi uygulanmadan ders işlenmiştir. Ünitelerin sonunda deney grubu 2 (çok seçenekli performans görevlerinin uygulandığı grup) öğrencilerinden rastgele seçilen 11 öğrenciden çok seçenekli performans görevi ve uygulamalarıyla ilgili görüş alınmıştır. Toplanan verilerin analizinde istatistiki işlemlerden aritmetik ortalama, standart sapma, tek faktör üzerinde tekrarlı ölçümler için iki faktörlü ANOVA, ilişkisiz örneklemler için tek faktörlü ANOVA uygulanmıştır. İstatistiksel işlemler SPSS 21.0 paket programı ve içerik analizi ile çözümlenmiştir. Elde edilen verilerin uygulanmasında .05 anlamlılık düzeyi kabul edilmiştir. Çok seçenekli ve tek seçenekli performans görevlerinin uygulandığı deney gruplarındaki öğrencilerle, performans görevinin uygulanmadığı kontrol grubundaki öğrencilerin deney öncesi ve sonrasındaki Fen Bilimleri Dersi Tutum Ölçeği puanlarındaki değişimin birbirinden manidar bir farklılık göstermediği, Akademik Özgüven Ölçeği ve Başarı Testi puanlarındaki değişimin manidar bir farklılık gösterdiği saptanmıştır. Elde edilen veriler doğrultusunda çok seçenekli performans görevi kullanımının öğrencilerin akademik özgüven ve ders başarısını olumlu etkilediği söylenebilir.