Proje danışmanlığı eğitiminin biyoloji lisans öğrencilerinin proje yazma ve yürütme becerilerine etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: SEVİLAY KÜLÜK

Danışman: SEMRA MİRİCİ

Özet:

Biyoloji Lisans Öğrencilerine Proje Eğitiminin, eğitime katılan Biyoloji Eğitimi ve Biyoloji lisans öğrencilerinin proje yazma ve yürütme becerilerine etkisinin incelenmesi amacıyla yapılan araştırmada hem nicel hem de nitel veriler birlikte kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu, Biyoloji Lisans Öğrencilerine Proje Eğitimi’ne katılan 47 öğrenciden oluşmaktadır. Çalışma grubunun belirlenmesinde yararlanılan örnekleme tekniği uygun örnekleme olarak belirlenmiştir. Araştırma, karma araştırma desenlerinden yakınsayan paralel desene uygun olarak planlanmıştır. Araştırmanın nicel verilerini, proje danışmanlığı süreç değerlendirme anketi ve proje tabanlı eğitim öz yeterlik ölçeğinden toplanan veriler oluşturmuştur. Nitel verileri ise, öğrencilerin proje raporları ve proje danışmanlığı süreç değerlendirme anketindeki açık uçlu sorulara verdikleri cevaplar oluşturmuştur. Nicel verilerin analizinde karşılaştırma testleri ve betimsel istatistiklerden yararlanırken, nitel veriler içerik analiz tekniği ile çözümlenmiştir. Öğrencilere uygulanan Proje Tabanlı Eğitim Öz Yeterlik Ölçeği analizi katılımcıların aldıkları eğitimin proje tabanlı eğitim öz yeterliklerine olumlu etkisi olduğunu ortaya koymuştur. Araştırmacı tarafından geliştirilen proje değerlendirme formu öğrencilerin, kendilerine atanan öğretim üyesi danışmanlığında hazırladıkları proje raporlarının değerlendirilmesinde kullanılmış ve yazılan 10 raporun 9’u 100 üzerinden 70 üzeri puan alarak başarılı bir performans ortaya koymuştur. Proje Danışmanlığı Süreç Değerlendirme Anketi’nin uygulanmasından elde edilen nicel ve nitel verilerin analiz sonuçlarına göre katılımcıların meslek hayatlarında proje danışmanlığı vi yaparken en çok karşılaştıkları güçlüklerin dış etkenlerden (çalışma ortamı, okul yönetimi, öğrenci motivasyonu, veli desteği ve maddi kısıtlar) kaynaklandığı görülmektedir. Katılımcıların kendilerinden kaynaklanan güçlükler (raporlama, bilgiye ulaşma, zaman yönetimi, yöntem bilgisi ve alan bilgisi) ise daha az vurgulanan güçlükler olmuştur. Ayrıca katılımcılar proje danışmanlığı yapacak öğretmende olması gereken 16 farklı yeterlik belirtmiştir