Arapça öğretiminde kubaşık öğrenme yönteminin öğrenci başarısı üzerindeki etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Öğrenci: FADIL BARAN

Danışman: MEHMET HAKKI SUÇİN

Özet:

Bu araştırmada, Arapçanın mesleki ders olarak öğretildiği İmam Hatip liselerinde yabancı dil öğretimi üzerinde kubaşık öğrenme yöntemi ile geleneksel yöntemin etkileri karşılaştırılmıştır. 20092010 eğitim öğretim yılında gerçekleştirilen araştırmanın deneklerini;Şanlıurfa ili, Bozova ilçesi, İmam Hatip Lisesi'ne devam eden 10. sınıf öğrencileri oluşturmuştur. 19'ar öğrenciden oluşan deney ve kontrol gruplarının oluşturulmasında, okulun 10/A ve 10/B şubeleri temel alınmıştır. Araştırma, ön-test son-test kontrol gruplu deneysel desene göre gerçekleştirilmiş, deney grubuna kubaşık öğrenme, kontrol grubuna geleneksel bir yöntem olan düz anlatım yöntemi uygulanmıştır. Ölçme aracı olarak 50 soruluk Arapça dilbilgisi testi ön-test, son-test ve kalıcılık testi olarak kullanılmıştır. Yapılan araştırma sonucunda şu sonuçlar elde edilmiştir: Deney ve kontrol grubu öğrencilerinin ön-test puanları arasında belirgin bir fark yoktur. Kontrol grubunun ön-test ve son-test puanları arasında belirgin bir fark tespit edilmiştir. Deney grubu öğrencilerinin ön-test ve son-test başarı puanları arasında, sontest lehine belirgin bir fark belirlenmiştir. Deney ve kontrol gruplarının son-test puanları arasında p< 0.05 düzeyinde belirgin bir fark bulunmuştur. Deney ve kontrol gruplarına uygulanan kalıcılık testinden alınan puanlar arasında p<0.05 düzeyinde belirgin bir fark belirlenmiştir. Araştırma sonucunda elde edilen verilerden yola çıkılarak; İmam Hatip Liselerinde Arapça derslerini veren öğretmenlerin kubaşık öğrenme hakkında bilgilendirilmesi, öğretmen adayları yetiştiren programlarda kubaşık öğrenmenin teorik ve uygulamalı olarak öğretmen adaylarına tanıtılması çalışmanın önerileri arasında yer almıştır.