YARATICI DÜŞÜNME ETKİNLİKLERİNİN ÖĞRENCİLERİN YARATICI DÜŞÜNMELERİNE VE PROJE GELİŞTİRMELERİNE ETKİSİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2009

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: SEHER ÖZCAN

Danışman: SERÇİN KARATAŞ

Özet:

Bu araştırma, 20072008 Öğretim Yılı Bolu İli Yeniçağa İlçesi Mehmet Çelik İlköğretim Okulu 6. sınıf öğrencilerinden oluşan 41 öğrenci üzerinde yürütülmüştür. Bilişim Teknolojileri ders programı etkinliklerinin işlendiği sınıf kontrol grubu, yaratıcı etkinliklerin uygulanarak konunun işlendiği sınıf deney grubu olarak adlandırılmıştır. Hem kontrol grubuna hem de deney grubuna eğitimden önce Başarı Testi, Torrance Yaratıcı Düşünme Testi Şekilsel Form A uygulanmış ve ayrıca konuyla ilgili bir proje ödevi verilmiştir, aynı işlemler eğitimden sonra tekrarlanmıştır. Yapılan puanlamaların sonuçları ANOVA, ANCOVA ve t-testi ile analiz edilmiştir. ANCOVA sonuçlarına göre, farklı iki öğrenme ortamında öğrenim gören öğrencilerin öntest puanlarına göre düzeltilmiş sontest yaratıcılık ortalama puanları arasında yaratıcı ders etkinliklerinin kullanıldığı eğitim lehine anlamlı bir farkın olduğu [ F(1-57)= 29.503, p<.05] görülmektedir. Araştırmada öğrenme ortamına ilişkin öğrencilerin bilişsel başarı puanlarının dahil olunan gruba göre değişip değişmediği ile ilgili araştırma sorusu için iki faktörlü ANOVA kullanılmış, elde edilen bulgulara göre; bilişsel başarı puanları, deney grubu lehine anlamlı bir farklılık göstermiştir [F(1,39)=. 321.890; p<.05]. Yaratıcı Bilişim Teknolojileri Etkinlikleri ortamında bulunan öğrencilerin proje geliştirme başarılarının Bilişim Teknolojileri Etkinlikleri ortamında bulunan öğrencilere göre anlamlı farklılık gösterdiği bulunmuştur [F(1,39)=9.448; p<.05]. Bu farklılık yaratıcı bilişim teknolojileri etkinliklerinin işlendiği grup lehinedir.