Ortaokul Öğrencilerinin Çevrim içi Eğitim Yeterlik Algıları ile Sosyal Duygusal Yeterlikleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2022

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Sadık KIRIŞ

Danışman: Sami Şahin

Özet:

Dünya genelinde ve Türkiye’de Covid 19 salgını nedeniyle yüz yüze eğitime ara verilmesine bağlı olarak eğitim öğretim faaliyetleri çevrim içi olarak devam etmiştir. Bu duruma bağlı olarak ortaokul öğrencilerinin çevrim içi eğitim yeterlik algıları ile sosyal duygusal yeterlikleri arasındaki ilişkinin nasıl değiştiği araştırılmaya ihtiyaç duyulmuştur. Alanyazın incelemesi yapıldığında çevrim içi iletişim, sosyal medya kullanımı ve çevrim içi oyunlar ile sosyal duygusal yeterlikler arasındaki ilişkilerin incelendiği ancak çevrim içi eğitim ile sosyal duygusal yeterlikler arasındaki ilişkilere dair araştırma olmadığı görülmüştür. Araştırmada yakınsayan paralel karma yöntem deseni tercih edilmiştir. Nicel aşamada ilişkisel tarama yöntemi, nitel aşamada ise durum çalışması yöntemi kullanılmıştır. Araştırma üç aşamadan oluşmaktadır. Birinci aşamada 200 ortaokul öğrencisi ile gerçekleştirilen çalışma sonrasında 12 maddeden oluşan ortaokul öğrencilerinin çevrim içi eğitim yeterlik algıları ölçeği geliştirilmiştir. İkinci aşamada ise 687 ortaokul öğrencisi ile çevrim içi eğitim yeterlik algıları ile sosyal duygusal yeterlikler arasındaki ilişki incelenmiştir. Üçüncü aşamada ise 20 ortaokul öğrencisi ile çevrim içi eğitim sürecine ilişkin görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Araştırma bulguları ortaokul öğrencilerinin çevrim içi eğitim yeterlik algılarının ve sosyal duygusal yeterliklerinin genel olarak yüksek olduğunu göstermiştir. Diğer taraftan öğrencilerin çevrim içi eğitim yeterlik algılarının sınıf düzeyi, kardeş sayısı, babanın ekonomik getirisi, kendisine ait bir odaya sahip olması ve çevrim içi eğitimden yararlanmak için kullandığı cihaz türü ile ilişkili olduğunu ancak cinsiyet, anne baba eğitim durumu ve annenin ekonomik getirisi ile ilişkili olmadığı belirlenmiştir. Çevrim içi eğitim yeterlik algısı ile sosyal duygusal yeterlik algısının da ilişkili olduğu ve aralarında orta düzeyde pozitif yönde korelasyon olduğu görülmüştür. Öğrencilerin sosyal duygusal yeterlik algılarının öğrencilerin anne ve babasının eğitim durumu, kardeş sayısı, evinde kendisine ait bir odasının olması, babanın ekonomik getirisi olan bir işe sahip olması ile ilişkili olduğu ancak sınıf düzeyi, cinsiyeti, sahip oldukları teknolojik cihaz ve annenin ekonomik getirisi ile ilişkisinin olmadığı sonucuna varılmıştır. Öğrenci görüşlerine göre Çevrim İçi Eğitim, Duyguların Farkındalığı, İletişim ve Etkileşim, Öğrenci İmkanları ve Öğrenci Farkındalığı başlıklarında 5 tema 16 kategori ve 60 kod oluşturulmuştur. Öğrenciler çevrim içi eğitimi olumsuz etkileyen faktörleri kalıcı öğrenme sağlayamaması, bağlantı sorunları, teknik problemler ve ekran karşısında geçirilen sürenin neden olduğu fiziksel problemler olarak belirtmişken, olumlu etkileyen faktörleri ise salgın için pratik bir çözüm olması ve mevcut şartlarda en iyi seçenek olması olarak sıralamışlardır.

Anahtar Kelimeler: Çevrim içi Eğitim, Sosyal Duygusal Yeterlikler, Acil Uzaktan Eğitim