Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2022
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Gizem DİKCİ ADSAY
Danışman: Sevil Güler
Özet:
Bu araştırma, son sınıf hemşirelik öğrencilerinin kanıta dayalı hemşireliğe yönelik tutumları ile sağlık okuryazarlığı ve akademik motivasyon düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi amacıyla tanımlayıcı olarak yapılmıştır. Araştırmanın örneklemini Hemşirelik Bölümünde 4. sınıfta öğrenim gören ve araştırmaya gönüllü olarak katılmayı kabul eden 205 hemşirelik öğrencisi oluşturmuştur. Veriler Öğrenci Bilgi Formu, Kanıta Dayalı Hemşireliğe Yönelik Tutum Ölçeği (KDHYTÖ), Türkiye Sağlık Okuryazarlığı Ölçeği-32 (TSOY-32) ve Akademik Motivasyon Ölçeği (AMÖ) ile toplanmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde tanımlayıcı istatistikler, bağımsız t testi, tek yönlü varyans analizi, Levene, Bonferroni, Tamhane’s T2 testleri ile çoklu doğrusal regresyon analizi kullanılmıştır. Öğrencilerin KDHYTÖ, TSOY-32 ölçeği ve AMÖ toplam puan ortalamaları sırasıyla 62,01±9,37, 32,32±11,85 ve 133,40±25,99 olarak bulunmuştur. Öğrencilerin KDHYTÖ toplam puanları ile TSOY-32 ölçeği toplam puanları arasında pozitif yönde ve anlamlı (p<0,05) ilişki bulunmuştur. KDHYTÖ toplam puanları üzerinde cinsiyetin ve babanın çalışma durumunun; TSOY-32 ölçeği puanları üzerinde ailenin gelir düzeyi ve klinik/saha uygulamalarında kanıt temelli uygulamaları kullanabilme durumlarının; AMÖ toplam puanları üzerinde mezun olunan lise türü ve daha önce hemşirelik mesleği ile ilgili bir kongreye katılma durumlarının anlamlı derecede etkisi olduğu saptanmıştır (p<0,05). Araştırmadan elde edilen sonuçlar doğrultusunda; kanıta dayalı hemşireliğe yönelik tutumlarını geliştirmek, sağlık okuryazarlığı ve akademik motivasyonlarını arttırmak için öğrencilerin hemşirelik ile ilgili bilimsel toplantılara katılımlarının sağlanması, okula başladıkları andan itibaren akran yönderlik ve danışmanlık sistemi ile eğitim, danışmanlık verilmesi ve izlenmesi önerilmektedir.
Anahtar Kelimeler : Hemşirelik öğrencileri, Kanıta dayalı hemşirelik, Sağlık okuryazarlığı, Akademik motivasyon