Yabancı dil olarak Türkçenin öğretiminde mizahi unsurlardan yararlanma


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ARZU KAYNAKÖZ

Danışman: NECATİ DEMİR

Özet:

Bu araştırmanın temel amacı, mizah kuramlarından hareketle yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde kullanılan kitap setlerindeki mizah anlayışını ortaya koymaktır. Tarama modeli kullanılan araştırma, beş bölümden oluşmaktadır. Giriş bölümünde araştırmanın problemi, amacı, önemi, varsayımlar ve sınırlılıklar ile ilgili bilgiler yer almaktadır. İkinci bölümde literatür taraması yapılarak Türk dilinden, yabancı dilden, gülme ve mizahtan bahsedilmiştir. Mizah tür ve çeşitleri açıklanmış, kısmen mizah kuramlarından, mizahın işlevlerinden ve diğer alanlarla ilişkisinden bahsedilmiştir. Üçüncü bölümde araştırmanın yöntemi, evren ve örneklem bulunmaktadır. Dördüncü bölümde yabancı dil olarak Türkçe öğretimi alanında kullanılan Hitit Yabancılar İçin Türkçe Öğretim Seti (A1-A2, B1, B2- C1), Yedi İklim (Yunus Emre Enstitüsü) Türkçe Seti (A1, A2, B1, B2, C1, C2), Gazi Üniversitesi Yabancılar İçin Türkçe Öğretim Seti (A1, A2, B1, B2, C1) ve İstanbul Yabancılar İçin Türkçe Öğretim Seti’nde (A1, A2, B1, B2, C1) bulunan mizahi unsurlar tespit edilmiştir. Son bölümde ise sonuç, tartışma ve öneriler yer almaktadır