Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2016
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Betül Dündar
Danışman: SUAT ÖZDEMİR
Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu
Özet:Bloglar, yorum siteleri, sosyal ağ gibi çevrimiçi internet uygulamalarında büyük miktarda veri yer almaktadır. Bilgi çıkarımı açısından veri miktarının artması olumlu olsa da, değerlendirme ve yorum sayılarının hızla artmasıyla kullanıcıların yararlı yorumları yararlı olmayanlardan ayırt etmesi zamanla güçleşmektedir. Duygu analizi insanlara kullanıcı taraflı oluşturulan içeriklerde gezinmeye yardımcı, gelişmekte olan bir teknolojidir. Dilsel özetleme ise var olan sayısal verilerden anlaşılabilir özet cümlelerin çıkarılmasıdır. Bu tez çalışması ürün varlıklarını öğrenmeye ve sınıflandırmaya, düşünce ifadelerini otomatik olarak ürün yorumlarından çıkarmaya ve özetlemeye yöneliktir. Tez kapsamında iki ayrı veri seti kullanılarak iki uygulama gerçekleştirilmiştir. Birinci uygulamada bir otel hakkında yapılan ziyaretçi yorumlarının duygu analizine ve bulanık dilsel özetlenmesine odaklanılmıştır. İkinci uygulamada ise sayısal değerler içeren restoran değerlendirme veri seti üzerinde duygu analizi ve bulanık dilsel özetleme yöntemleri kullanılmıştır. Her iki uygulamada da otele ve restorana ait pozitif, negatif veya nötr duygular belirlenmiş ve uzun yorum cümlelerinden anlaşılabilir dilsel özetler çıkartılmıştır.