Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2024
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Kerem ŞEN
Asıl Danışman (Eş Danışmanlı Tezler İçin): Ali Kara
Eş Danışman: Sinan Akşimşek
Özet:
İnsansız hava araçları (İHA), modern askeri operasyonlarda, çok yönlülükleri ve insan hayatını riske atmadan yüksek riskli görevleri yerine getirme kabiliyetleri sayesinde giderek daha önemli hale gelmektedir. Geleneksel rolleri olan gözetleme ve keşif görevlerine ek olarak jet itiş gücüne ve savaş yeteneklerine sahip İHA'lar, konvansiyonel savaş uçaklarına benzer sorumluluklar üstlenebilmektedir. Çeşitli operasyonel senaryolarda, askeri uçaklar ve İHA'lar birçok tehdide maruz kalırken yer radar sistemleri bu platformları sürekli olarak izleyebilir. Bu hava platformları ile radar sistemleri arasındaki etkileşim, uçakların manevra veya yönelimlerindeki değişikliklere bağlı olarak yansıyan radar sinyallerinin gücünde zamansal dalgalanmalara neden olmakta ve bu durum radarın takip doğruluğunu etkileyebilmektedir. Bu araştırma, tehdidin monostatik bir radar olduğu durumda, uçağın yönelimindeki değişimlerin RKA dalgalanmaları (sintilasyon) üzerindeki etkisini incelemektedir. Çalışma, uçuş dinamiklerinin İHA boyutundaki bir uçağın RKA dalgalanmalarına nasıl katkıda bulunduğunu değerlendirmek için dinamik RKA modellemeyi önermektedir. Bu tür bir modelleme, operasyonel analiz için kapsamlı bir çerçeve geliştirmek ve gelişmiş aktif dekoy sistemleri gibi etkili karşı önlemler oluşturmak açısından kritik öneme sahiptir. Bilişsel radar teknolojilerinin yükselişiyle birlikte, uçakların tespit edilmemek için daha uyumlu ve tepki veren aktif dekoy sistemlerine ihtiyaç duyacağı öngörülmektedir. Ticari bir uçuş simülatörü kullanılarak oluşturulan altı serbestlik derecesine (6DoF) sahip gerçekçi bir uçuş veri zaman serisi kullanılarak uçak ve radar arasındaki bakış açıları elde edilmiş ve bu veriler, karmaşık bir simüle edilmiş uçuş boyunca RKA dalgalanmalarını karakterize etmek için kullanılmıştır. Analiz, yuvarlanma (roll) ve yunuslama (pitch) gibi kilit uçuş parametrelerinin, radar tarafından ölçülen RKA üzerinde önemli bir etkiye sahip olduğunu göstermiş ve tam manevralarla yatış ve yunuslama ayarlamaları yapılmayan senaryolar arasında RKA verilerinde ortalama yüzde 32,44 oranında bir fark tespit edilmiştir. Son olarak, çalışma gelecekteki araştırma yönlerini ortaya koymakta, RKA dinamikleri ve karşı önlem geliştirme konularında değerli bilgiler sunmaktadır.
Anahtar Kelimeler : Manevra, RKA dalgalanması, görüş açısı hesaplaması, uçuş rotası simülasyonu, İHA