Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2018
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Coşkun Özcan
Danışman: MECİT SİVRİOĞLU
Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu
Özet:Dizel motorlarında kullanılan petrol yakıtının sürdürülebilir bir enerji kaynağı olmaması ve yaydığı emisyonlar araştırmacıları uzun yıllardan bu yana sıkıştırma ateşlemeli motorlar için alternatif yakıt arayışına yönlendirmiştir. Revize edilen emisyon yönetmeliklerince sınır değerlerin sürekli olarak daha da sıkılaştırıldığı günümüzde, üretilen içten yanmalı motorların emisyon değerlerinin mevzuata uygun hale getirilmesi zorlaşmaktadır. Bu sebeple emisyon kontrol sistemleri daha karmaşık ve maliyetli olmaktadır. Araç seçiminde yakıt tüketimi ve performans marka değeri ile birlikte öncelikli tercih kriterlerini oluşturmaktadır. Artan akaryakıt fiyatları, rekabetçi olabilmek adına otomotiv firmalarını daha verimli motorlar üretmeye sevk etmektedir. İşte bu ekonomik ve çevresel kaygılar nedeniyle dizel motorunu çevreye duyarlı kalmak suretiyle daha ekonomik hale getirebilmek için bu tez çalışması gerçekleştirilmiştir. Uygulaması kolay, düşük maliyetli ve motoru alternatif yakıtın yanı sıra orijinal yakıtı ile de kullanmaya imkan tanıyan LPG dönüşüm sistemi dizel motoru için adapte edilmiş ve oldukça yaygın kullanımı olan bir hafif ticari araca uygulanmıştır. Yapılan çalışma neticesinde %7,8 seviyesinde yakıt tasarrufu ile birlikte motor performansında normal sürüş devirlerinde (2200-3000 d/d) dikkate değer artış sağlanmıştır. Deney aracının sahip olduğu tüm emisyon kontrol sistemlerine rağmen emisyon değerlerinde yoğun bir artış gözlemlenmiştir. Dönüşüm yapılmış aracın emisyon değerleri yasal sınırlar içerisinde kalmasına rağmen, öngörülemeyen emisyon kontrol sistemi arızaları ve sistemin fayda maliyet analizi dikkate alındığında, dizel araç motorunun dizel ve LPG yakıt çifti için tadilatını içeren bu dönüşümün kazançlı bir uygulama olmadığı kanısına varılmıştır.