Ortaöğretim geometri öğretiminde beyin temelli öğrenme yaklaşımının öğrencilerin derse yönelik tutumlarına ve akademik başarılarına etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Öğrenci: İLHAN BOZBAĞ

Danışman: SEMRA GÜVEN

Özet:

Bu araştırmanın amacı geometri dersi öğretiminde beyin temelli öğrenme yaklaşımının öğrencilerin derse yönelik tutumlarına ve akademik başarılarına olan etkisini incelemektir. Araştırmada ön test-son test kontrol gruplu deneysel modeli kullanılmıştır. Araştırma 2013-2014 eğitim öğretim yılında, bir deney grubu ve bir kontrol grubu ile yapılmıştır. Deney ve kontrol grupları 22zşer öğrenciden olmak üzere, çalışma toplam 44 kişi ile yapılmıştır. Araştırma ortaöğretim 12. sınıf geometri dersi tek ve çokyüzeyli kapalı yüzeyler ve katı cisimler ünitesinin öğretiminde gerçekleştirilmiştir. Deney grubundaki öğrencilere beyin temelli öğrenme yaklaşımına göre hazırlanmış geometri öğretim programı uygulanmıştır. Kontrol grubundaki öğrencilere ise MEBzin belirlemiş olduğu yürürlükte olan öğretim programına göre öğretim uygulanmıştır. Araştırma toplam 5 hafta sürmüştür. Haftalık ders saati 2 saat olduğundan toplam 10 saat uygulama yapılmıştır. Sürecin başlangıç haftasından önce başarı ön testi yapılmış ve iki grubun birbirine denk olduğu tespit edilmiştir. Uygulamanın sonunda başarı son testi yapılmıştır. Ayrıca deney ve kontrol gruplarına uygulama öncesi ve sonrası geometri dersine yönelik tutum ölçeği testi yapılmıştır. Elde edilen veriler SPSS programında analiz edilmiştir. Araştırmada elde edilen bulgulara göre, her iki grubunda akademik başarılarında anlamlı bir artış olduğu gözlemlenmiştir. Araştırma sonunda deney ile kontrol gruplarının akademik başarılarında deney grubu lehine bir artış olduğu bulunmuştur. Yani beyin temelli öğrenme yaklaşımına göre hazırlanan öğretim programının akademik başarıya etkisinin yürürlükte olan öğretim programından daha fazla olduğu saptanmıştır. Deney ve kontrol gruplarına uygulanan geometri dersi tutum ölçeği sonuçlarından elde edilen bulgulara göre, iki grubun derse yönelik tutumlarında anlamlı bir değişme olmamıştır. Yani beyin temelli öğrenme yaklaşımına göre hazırlamış olan geometri öğretimi ve yürürlükte olan geometri öğretimi programı öğrencilerin derse yönelik tutumlarında anlamlı bir değişiklik oluşturmamıştır. Yapılan araştırma sonucunda elde edilen bulgulara göre beyin temelli öğrenme yaklaşımının akademik başarıyı artırdığı sonucuna ulaşılmıştır. Beyin temelli öğrenme yaklaşımına göre tasarlanan farklı ders ve ünitelerde bu çalışmalar yinelenebilir. Elde edilen bulgulara göre öğrencilerin derse karşı tutumlarında herhangi bir değişiklik olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Öğrencilerin derse karşı tutumlarını değiştiren faktörler incelenebilir.