TEMEL SANAT EĞİTİMİ DERSİ PROGRAMININ YÜRÜTÜLMESİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİN İNCELENMESİ VE DOKU MODÜLÜ İÇİN ÖRNEK CD-ROM TASARIMI


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2008

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Güllü YAKAR

Danışman: CAN ŞAHİN

Özet:

Araştırmada Temel Sanat Eğitimi dersi veren eğitmenlerin kullandıkları yöntem/ teknikler ile çoklu ortam teknolojilerine yönelik görüşleri ve bu çerçevede dersin yürütülmesiyle ilgili mevcut durum değerlendirilmiştir. Araştırmaya ek olarak Temel Sanat Eğitimi dersi Doku ünitesine yönelik çoklu ortam teknolojisi destekli sunum materyali (CD-ROM) hazırlanmıştır. Araştırmanın evrenini Ankara, Aydın, Bursa, Bartın, Kayseri illerindeki Meslek, Anadolu Meslek ve Kız Meslek Liselerinde ve Ankara, Eskişehir, Isparta, İzmir, Samsun illerindeki üniversitelerde Temel Sanat Eğitimi dersi veren eğitmenler oluşturmaktadır. Örneklem olarak basit tesadüfî yöntemle seçilen 33 ortaöğretim ve 17 yükseköğretim düzeyinde olmak üzere toplam 50 eğitmen alınmıştır. Eğitmenlerin görüşlerini inceleyebilmek için anket formu hazırlanmıştır. İşlenen verilerden elde edilen bulgular, hazırlanan frekans tablolarında ve çapraz tablolarda Kay Kare analizleri ile gösterilmiştir. Araştırma sonucunda; 1) Ortaöğretim düzeyinde dersi yürüten eğitmenlerin, ders içi etkinliklerde klasik uygulamalar haricindeki yöntem/tekniklere olumlu yaklaşmadıkları; yükseköğretim düzeyinde ders veren eğitmenlerin bu uygulamalara daha çok yer verdikleri görülmektedir. 2) Ortaöğretim kurumlarının büyük çoğunluğunda Temel Sanat Eğitimi dersi için ayrılmış atölye bulunmadığı, atölyesi bulunan okullarda ise donanımın yeterli olmadığı görülmüştür. 3) Atölyelerin donanım eksiklikleri, dersin yürütülmesinde kendini hissettirmektedir. Sunum ve uygulamalarda bilgisayar, projeksiyon vb. modern araç-gereçler kullanılmamakta, bunun yerine yazı tahtası, kitap/ dergiler yardımıyla ders işlenmektedir. 4) Eğitmenler, sanat/tasarımla ilgili yenilikleri takip etmektedir. Ancak yükseköğretim düzeyinde ders veren eğitmenler, diğer üniversitelerde bu dersin yürütülmesine ilişkin gözlemlerde bulunup bilgi edinirken ya da komisyon görevlerine katılırken, bu oranın ortaöğretim düzeyi eğitmenler arasında düşük olduğu görülmüştür. 5) Eğitmenler, bilgisayar ve çoklu ortam teknolojilerinin Temel Sanat Eğitimi'nde avantaj yaratabileceği durumları kabul etmekte ancak beraberinde getireceği dezavantajlar nedeniyle ortaöğretim düzeyindeki eğitmenler bu teknolojilerin derste kullanımını reddetmektedir. 6) Ortaöğretim ve yükseköğretim düzeyi eğitmenler genelinde, Temel Sanat Eğitimi programının ve yöntem/ tekniklerinin değiştirilmesine yönelik ihtiyaç duyulduğu saptanmıştır. Araştırmanın ilgili bölümünde, sonuçlara dayalı önerilere yer verilmiştir.