Spor Bilimleri Fakültesi öğrencilerinin yükseköğretim kurumları sınavı, özel yetenek sınavı puanları ile bazı uygulamalı derslerine ait başarı durumları arasındaki ilişkinin belirlenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: NAGİHAN ÇAREDAR

Danışman: Seyfi Savaş

Özet:

Amaç: Bu araştırmanın temel amacı, Spor Bilimleri Fakültesi öğrencilerinin, YKS, özel yetenek sınavı başarı puanları ile bazı uygulamalı derslerine ait başarı durumları arasında ilişkiyi ortaya koyarak, mevcut öğrenci seçim yöntemlerinin değerlendirilmesi, öğrenci seçim aşamasında konabilecek olan ölçütlerin belirlenmesi için yeni yaklaşımlar geliştirilebilmesi ve öğrenci seçim kalitesinin arttırılmasına yönelik katkı sağlamayı amaçlamaktadır. Materyal Yöntem: Spor Bilimleri Fakültesi öğrencilerinin, Yükseköğretim Kurumları Sınavı (YKS) puanları, Özel Yetenek Sınavı (ÖYS) başarı puanları ile bazı uygulamalı derslerine ait başarı durumları arasında ilişki olup olmadığının belirlenmesi amacıyla yapılan bu araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Verilerin analizinde faydalanılan değişkenlerin normal dağılıma uygun olup olmadığını belirleyebilmek adına “One Simple Kolmogorov-Smirnov Testi” uygulanmış ve normal dağılım göstermediği tespit edilmiştir (p<0.05). Buna bağlı olarak da verilerin analizinde “Spearman Korelasyon Testi”nden faydalanılmıştır. Bulgular: Çalışmanın bulgularına bakıldığında Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği öğrencilerinin basketbol, voleybol, futbol, atletizm ve yüzme derslerindeki başarı puanlarıyla yerleştirme (özel yetenek) puanları arasında pozitif yönlü bir ilişki bulunurken hentbol dersi başarı puanları ile YKS puanı arasında negatif yönlü bir ilişki tespit edilmiştir. Antrenörlük Eğitimi bölümü öğrencilerinin basketbol ve atletizm derslerindeki başarı puanlarıyla yerleştirme (özel yetenek) puanları arasında pozitif yönlü bir ilişki bulunurken, voleybol, futbol ve yüzme derslerinin başarı puanlarıyla ilgili anlamlı bir ilişki bulunamamıştır. Spor Yöneticiliği vii bölümü öğrencilerinin uygulamalı derslerdeki başarı puanlarıyla YKS puanları arasında herhangi bir ilişkiye rastlanmamıştır. Rekreasyon bölümü öğrencilerinde ise yalnızca voleybol dersi başarı puanlarıyla YKS puanı arasında negatif yönlü bir ilişki tespit edilmiştir. Sonuç: Üniversiteye yalnızca YKS puanıyla giriş yapan Spor Yöneticiliği ve Rekreasyon bölümü öğrencilerinin uygulamalı derslerdeki başarı puanları ortalamaları Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği ile Antrenörlük Eğitimi bölümü öğrencilerine yakın düzeyde bulunmuştur. Yetenek sınavıyla öğrenci alan bölümlerin uygulamalı dersleriyle yerleştirme (özel yetenek) puanları arasında genel olarak pozitif yönlü bir ilişki gözlemlenmiştir. Sportif yetenek sınavı ile üniversiteye yerleşen öğrencilerin uygulamalı derslerde daha başarılı oldukları sonucuna varılmıştı