Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, TEMEL EĞİTİM ANABİLİM DALI, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: FADİME SAĞLAMÇUBUKCU
Danışman: Bekir Buluç
Özet:
Bu araştırmanın amacı, sınıf öğretmenlerinin sınıf yönetim becerileri ile iş doyumları
arasındaki ilişkiyi belirlemektir. Araştırmada, tarama modelinin bir türü olan ilişkisel
tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini Ankara ili merkez ilçelerinde
bulunan 400 sınıf öğretmeni oluşturmuştur. Araştırmada, veri toplama aracı olarak Baloğlu
(2001) tarafından geliştirilen ve 43 madde ve 4 alt boyut halinde yeniden düzenlenen
“Sınıf Yönetimi Becerisini Değerlendirme Ölçeği”, Weiss, Dawis, England ve Lofquist
(1967) tarafından geliştirilen ve Baycan (1985) tarafından Türkçe’ye çevrilen “Minnesota
İş Doyum Ölçeği” kullanılmıştır. Veriler, aritmetik ortalama, standart sapma, frekans,
yüzde, t testi, Mann Whitney-U Testi, Kruskal Wallis Testi, Pearson korelasyon analizi (r)
ve Çoklu Regresyon Analizi teknikleriyle analiz edilmiştir. Araştırma bulgularına göre,
öğretmenlerin sınıf yönetim becerileri ile iş doyum düzeyleri arasında düşük düzeyde,
pozitif yönlü anlamlı bir ilişki söz konusu iken sınıf yönetim becerilerinin iş doyum
düzeyleri üzerinde pozitif yönde, düşük düzeyde bir yordayıcılığa sahip olduğu
görülmüştür. Öğretmenlerin sınıf yönetimi becerileri; cinsiyet, yaş, eğitim durumu, mesleki
kıdem, okutulan öğrenci sayısı ve okutulan sınıf düzeyine göre anlamlı farklılıklar
gösterirken; medeni durum değişkenine göre anlamlı bir farklılık göstermediği sonucuna
ulaşılmıştır. Öğretmenlerin iş doyum düzeyleri; cinsiyet, yaş, medeni durum, eğitim
durumu, mesleki kıdem, okutulan öğrenci sayısı ve okutulan sınıf düzeylerine göre anlamlı
bir farklılık göstermediği sonucuna ulaşılmıştır.
Anahtar Kelimeler: Sınıf öğretmenleri, sınıf yönetim becerileri, iş doyumu