Tezin Türü: Doktora
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Ümit Bircan BİLGİN
Danışman: Nezihe Şentürk
Özet:
Araştırmanın temel amacı lisans düzeyinde mesleki flüt eğitimi alan öğrencilerin entonasyon
algılarının geliştirilebilirliğinin gözlemlenmesidir. Flüt eğitiminde kullanılan geleneksel
yöntemlere ek olarak alternatif çalışma modeli ve alternatif kaynak kullanımı amaçlanmıştır.
Entonasyon gelişimini tespit etmek amacıyla uzman görüşleri doğrultusunda “Entonasyon
Değerlendirme Kriterleri” oluşturulmuş, entonasyon gelişimini ölçmek amacıyla ölçüm
araçları belirlenmiştir. Belirlenmiş olan formlar ve kriterler ışığında, Karabük Üniversitesi
Safranbolu Fethi Toker Güzel Sanatlar ve Tasarım Fakültesi Müzik Bölümünde ana çalgı Flüt
Öğrenimi görmekte olan 12 öğrencinden oluşan çalışma grubu uygulanan hazırbulunuşluk
çalışmasının ardından deney grubu ve kontrol grubu olmak üzere ikiye ayrılmış; iki hafta
önbilgilendirme ve sekiz hafta uygulama olmak üzere toplam on hafta süresince deney
grubuna alternatif kaynaklarla alternatif çalışma modelleri uygulanmıştır. Veriler uygulama
öncesinde ve sonrasında sesli ve görüntülü olarak kaydedilmiş, ses dosyaları dijital ortamda
uzmanlar tarafından belirlenmiş “Entonasyon Değerlendirme Kriterleri” eşliğinde
“Melodyne” programı aracılığıyla çözümlenmiştir. Toplanan veriler SPSS 17.0 programında
araştırmanın genel amacına uygun alt amaçlara yönelik istatistiksel yöntemlerle
çözümlenmiştir. Araştırma kapsamında iki vuruşluk gam, bir vuruşluk gam, etüt ve eser
puanlarının öntest-sontest karşılaştırmalarında hangi analizlerin yapılacağına karar
verilebilmesi amacıyla iki vuruşluk gam, bir vuruşluk gam, etüt ve eser öntest ve sontest
puanlarının ayrı ayrı çarpıklık basıklık değerleri incelenmiştir. Elde edilen öntest ve sontest
verileri önce birbirlerinden ayrı olarak “Bağımsız T- Testi” analizi ile, sonrasında ise
“Bağımlı T-Testi” ile analiz edilmiĢtir. Bulgular doğrultusunda deney grubu öğrencilerinin
sontest puanları ile kontrol grubu öğrencilerinin sontest puanları karşılaştırıldığında, deney
grubu öğrencilerinin puanları daha yüksek bulunmuştur. Alternatif yöntemler ve kaynaklarla
gerçekleştirilen uygulama sürecinin deney grubu öğrencilerinin entonasyon konusunda
algılarını ve başarılarını yükselttiği sonucuna ulaşılmıştır. Sonuçlar doğrultusunda mesleki
flüt eğitiminde konuyla ilgili yapılabilecek yeni çalıĢmalar için önerilerde bulunulmuştur.
Anahtar Kelimeler: Flüt, Flüt Eğitimi, Entonasyon, Çalgı, Çalgı Eğitimi