GENEL LİSELER VE ANADOLU LİSELERİNİN ETKİLİ OKUL OLMA ÖZELLİKLERİNİN KARSILASTIRILMASI (ANKARA İLİ ÖRNEGİ)


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2008

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: MURAT TUNÇEL

Danışman: NEZAHAT GÜÇLÜ

Özet:

Bu arastırmanın amacı, Ankara İli merkez ilçelerinde ( Altındag, Çankaya, Etimesgut, Gölbası, Keçiören, Mamak, Sincan, Yenimahalle), genel liseler ve Anadolu liselerinde görev yapan ögretmen görüslerine göre; genel liselerin ve Anadolu liselerinin etkili okul olma özelliklerini ve her iki okul türü arasında etkili okulun boyutlarında anlamlı bir farklılıgın olup olmadıgını belirlemektir. Arastırmada var olan bir durumu belirlemek amacıyla tarama modeli kullanılmıstır. Veri toplama aracı, Balcı (1993)'nın hazırlamıs oldugu Etkili Okul anketi kullanılarak arastırmacı tarafından yeniden hazırlanmıstır. 63 maddeli 5'li Likert türü bir ölçek olan aracın geçerlik ve güvenirlik çalısmaları için 116 ögretmenin yer aldıgı bir pilot uygulama yapılmıstır. Araç Ankara merkez ilçelerinde yer alan 26 genel lise ve 15 Anadolu lisesinde görev yapan 456 ögretmene uygulanmıstır. Arastırma verilerinin istatistiksel analizlerinde t-testi ve tek yönlü varyans analizi teknikleri kullanılmıstır. Farklılıkların anlamlılıgının yorumlanmasında anlamlılık degeri a=.05 olarak alınmıstır. Arastırmanın bulgularına göre Anadolu liselerinin etkili okul olma özelliklerinin, etkili okulun tüm boyutlarında (okul yöneticisi, ögretmen, ögrenci, okul çevresi-veli ve okul kültürü-ortamı) genel liselerden anlamlı sekilde farklılastıgı saptanmıstır.