Tezin Türü: Doktora
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2015
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Hülya Kodan
Danışman: HAYATİ AKYOL
Özet:Bu araştırmanın temel amacı; koro, tekrarlı ve yardımlı okuma yöntemlerini birlikte kullanmanın zayıf okuyucuların okuma ve anlama becerileri üzerine etkisini açıklamaktır. Bu araştırma, tek denekli araştırma yöntemi ve bu yönteme ait deneklerarası çoklu yoklama düzeyi modeli ile yürütülmüştür. Araştırmanın çalışma grubunu okuma güçlüğü yaşayan altı öğrenci oluşturmaktadır. Araştırma, Bayburt ili Milli Eğitim Müdürlüğü'ne bağlı Cumhuriyet İlkokulu 4. sınıftan seçilen altı öğrenciyle (1 kız ve 5 erkek) yürütülmüştür. Araştırma sürecinde (başlangıcında, ortasında ve sonunda olmak üzere) toplam 3 test uygulanmıştır. Her testte hem bilgilendirici hem de hikâye edici metinler uygulanmış ve test sonuçları metin türlerine göre analiz edilmiştir. Ön değerlendirme sonucunda öğrencilerin akıcı okuma ve okuduğunu anlama durumları ve hataları belirlenmiştir. Bu testte öğrencilerin hatasız okuma düzeylerinin % 89'un altında, okuduğunu anlama düzeylerinin ise % 70'in altında olduğu saptanmıştır. Buna göre öğrencilerin okuma ve okuduğunu anlama yönüyle Endişe Düzeyi'nde oldukları sonucuna ulaşılmıştır. Araştırma sürecinde uygulanan yöntemlerin öğrencilerin bilgilendirici ve hikâye edici metinlerde akıcı okuma ve okuduğunu anlama becerilerinin gelişimine katkıda bulunmuştur. Öğrencilerden 4'ünü bilgilendirici metinlerde akıcı okuma düzeyleri % 70 ile % 95 arasında olduğu için Öğretim Düzeyi'ne yükseldikleri görülmüştür. Öğrencilerin anlama düzeyleri ise % 70'in altındadır. Öğrencilerden 2'sinin hikâye edici metinlerde akıcı okuma düzeyleri % 70 ile % 95 arasında olduğu için Öğretim Düzeyi'ne yükseldikleri görülmüştür. Öğrencilerin anlama düzeyleri ise % 70'in altındadır. Ön ve son değerlendirme sonuçları incelendiğinde ise öğrencilerin bilgilendirici metinlerdeki kelime tanıma yüzdesi, hatalı okunan kelime sayısı, dakikada okudukları kelime sayısı ve okuduğunu anlama yüzdeleri arasında anlamlı bir farklılık oluştuğu tespit edilmiştir. Ayrıca öğrencilerin hikâye edici metinlerdeki kelime tanıma yüzdesi, hatalı okunan kelime sayısı ve okuduğunu anlama yüzdeleri arasında anlamlı bir farklılık oluştuğu belirlenirken, öğrencilerin hikâye edici metinlerde dakikada okudukları kelime sayıları arasında anlamlı bir farklılık görülmemiştir. Araştırma sonunda elde edilen veriler koro, tekrarlı ve yardımlı okuma yöntemlerinin zayıf okuyucuların akıcı okuma ve okuduğunu anlama becerilerini olumlu yönde etkilediğini göstermektedir.